Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316/113210
Title: PENSAMENTO EUGÊNICO E EDUCAÇÃO
Authors: Weber, Maria Julieta
Keywords: Pensamento Eugênico; Educação; Nacionalidade Brasileira; Imprensa Escrita
Issue Date: 2022
Publisher: UNISUL
Serial title, monograph or event: Poiésis Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação
Volume: 16
Issue: 29
Abstract: O artigo trata do pensamento eugênico na educação e sua relação com princípios formativos da nacionalidade brasileira na primeira metade do século XX. A metodologia da pesquisa, documental e bibliográfica, circunscreveu-se ao procedimento analítico de fontes da imprensa escrita. Foram consultadas matérias do Boletim de Eugenía, órgão de divulgação do Instituto Brasileiro de Eugenia e da Comissão Central Brasileira de Eugenia, publicadas entre janeiro de 1929 e junho de 1933. Considera-se que os propósitos eugênicos do Boletim de Eugenía foram impulsionados por uma intelectualidade letrada, bem posicionada social e politicamente, tendo como um de seus objetivos centrais a interposição pedagógica nos currículos escolares e na formação docente. Verifica-se que a prerrogativa da “educação eugênica” seria selecionar e preservar os quesitos hereditários daqueles considerados geneticamente aptos e úteis à pátria, denominados “bem dotados”.
The article aims the study of eugenic thought in education and its relationship with formative principles of Brazilian nationality in the first half of the 20th century. The documental and bibliographical research methodology focuses on the analytical procedure of written press sources. Materials from the Boletim de Eugenía, the publication of the Instituto Brasileiro de Eugenia and the Comissão Central Brasileira de Eugenia, published between January 1929 and June 1933, were consulted. It is considered that the Boletim de Eugenía purposes were driven by a socially and politically well-positioned literate intellectuality, which had as one of its central objectives the pedagogical interposition in school curricula and in teacher training. It is verified that the prerogative of “eugenic education” would be to select and preserve the hereditary requirements of those considered genetically apt and useful to the country, called “well endowed”.
URI: https://hdl.handle.net/10316/113210
ISSN: 2179-2534
DOI: 10.59306/poiesis.v16e29202255-72
Rights: openAccess
Appears in Collections:I&D CEIS20 - Artigos em Revistas Internacionais

Files in This Item:
File Description SizeFormat
03_PENSAMENTO+EUGÊNICO+E+EDUCAÇÃO.pdf407.01 kBAdobe PDFView/Open
Show full item record

Page view(s)

19
checked on May 8, 2024

Download(s)

6
checked on May 8, 2024

Google ScholarTM

Check

Altmetric

Altmetric


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons