Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316/113032
Title: Entre a Propaganda e a Realidade: as "heterodoxias" de Leitão de Barros em relação ao turismo.
Authors: Victorino, José Guilherme
Keywords: Turismo; Leitão de Barros; propaganda; António Ferro; Salazar
Issue Date: 2020
Publisher: Camara Municipal de Cascais - Universidade Nova de Lisboa
Serial title, monograph or event: Turismo, História, Património e Ideologia: diálogos e memórias
Place of publication or event: Cascais
Abstract: oi Leitão de Barros um dos mais empenhados e eclécticos artistas ao serviço do Estado Novo. Mas tal não o inibiu, com uma liberdade inusita- da, de se tornar numa das vozes mais críticas dos pressupostos inerentes à imagem projectada pelo regime em relação ao turismo – actividade em que também foi precursor. De forma pedagógica, por vezes mordaz, esta faceta de Leitão de Barros constituiu uma singularidade nas práticas dis- cursivas da imprensa da época, dominante sobre a qual este estudo tam- bém pretende refletir
eitão de Barros was one of the most committed and eclectic artists at the service of Salazar’s regime. Still, this did not prevent him, with unpre- cedented freedom, from becoming one of the most critical voices of the presuppositions intrinsic to the image projected by the regime regarding tourism - an activity in which he was also a pioneer. In a pedagogical, so- metimes scathing way, this facet of Leitão de Barros constituted a singula- rity in the discursive practices of the press of that period, a topic this study also intends to address
URI: https://hdl.handle.net/10316/113032
ISBN: 978-972-637307-0
Rights: openAccess
Appears in Collections:I&D CEIS20 - Livros e Capítulos de Livros

Files in This Item:
File Description SizeFormat
chapTurismo_hist_ria_patrim_nio_e_ideologia.pdf192.24 kBAdobe PDFView/Open
Show full item record

Page view(s)

20
checked on Jul 17, 2024

Download(s)

14
checked on Jul 17, 2024

Google ScholarTM

Check

Altmetric


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.