Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316/110862
Title: Factor structure of the Rutter Teacher Questionnaire in Portuguese children
Other Titles: Estrutura fatorial do Questionário de Rutter para Professores numa amostra de crianças portuguesas
Authors: Pereira, Ana Telma 
Maia, Berta R. 
Marques, Mariana 
Bos, Sandra C. 
Soares, Maria João 
Gomes, Ana 
Macedo, António 
de Azevedo, Maria Helena Pinto de 
Keywords: Portugal; Questionnaires; Factor analysis, statistical; Child behavior; Evaluation studies; Portugal; Questionários; Análise fatorial; Comportamento infantil; Estudos de avaliação
Issue Date: 2008
Publisher: Associacao Brasileira de Psiquiatria
Serial title, monograph or event: Revista Brasileira de Psiquiatria
Volume: 30
Issue: 4
Abstract: Objective: To examine the factor structure of the Rutter Teacher Questionnaire in Portuguese primary school children. Method: The Rutter Teacher Questionnaire, a 26-item scale covering a variety of behavioral problems, was completed by teachers of 877 children, aged 6 to 11 years. Data were subjected to factor analysis using the principal components solution with varimax rotation. Results: The factorial analysis in total sample revealed three factors explaining 38.88% of the total variance. The factors contained items representing hyperactivity/conduct (Factor 1), anxious/depressive (Factor 2) and truancy/stealing (Factor 3). The highest correlations between factors scores were for Factor 1 and Factor 3. These Factors scores were higher in boys than girls and correlated with lower social class. All three Factors scores correlated with school performance. The comparison between separate factorial structures for the samples of boys and girls revealed a considerable overlap. Conclusions: The pattern of the items contained on Factor 1 appears to be related with the category of hyperkinetic conduct disorder used by the International Classification of Diseases-10. Results suggest that the Portuguese language version of the Rutter Teacher Questionnaire possesses good psychometric properties and may be considered a useful instrument for measuring children’s behavior problems.
Objetivo: Analisar a estrutura fatorial do Questionário de Rutter para Professores numa amostra de crianças portuguesas do 1º Ciclo do Ensino Básico. Método: O questionário, constituído por 26 itens que avaliam problemas do comportamento, foi preenchido pelos professores de 877 crianças (6-11 anos). As respostas foram sujeitas a uma análise fatorial, por meio do método de componentes principais com rotação ortogonal varimax. Resultados: Na amostra total, a estrutura fatorial resultou em três fatores que explicam 38,88% da variância total e que foram denominados: problemas de hiperatividade/conduta (Fator 1), ansiedade/depressão (Fator 2) e vadiagem/furto (Fator 3). A correlação entre os fatores 1 e 3 foi a mais elevada. As pontuações fatoriais foram significativamente mais elevadas nos rapazes do que nas raparigas e apresentaram uma relação inversa com a classe social e com o rendimento escolar. As estruturas fatoriais realizadas separadamente para rapazes e raparigas revelaram grandes similitudes. Conclusões: Os itens do Factor 1 parecem relacionar-se com o distúrbio hipercinético da conduta proposto pela Classificação Internacional de Doenças-10. Os resultados sugerem que a versão portuguesa do Questionário de Rutter para Professores apresenta parâmetros psicométricos adequados, podendo ser útil na avaliação dos problemas de comportamento das crianças.
URI: https://hdl.handle.net/10316/110862
ISSN: 1516-4446
DOI: 10.1590/S1516-44462008000400004
Rights: openAccess
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