Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316/110160
Title: A poesia ‘é-sou’ negra
Other Titles: Negro poetry
Authors: Laranjeira, José Pires 
Keywords: poesia negro-brasileira; Luiz Gama; Solano Trindade; Cuti; alma negra; sofrimento; brazilian black poetry; Luiz Gama; Solano Trindade; Cuti; black soul; suffering
Issue Date: 2010
Publisher: Universidade Estadual de Maringa
Serial title, monograph or event: Acta Scientiarum Language and Culture
Volume: 32
Issue: 1
Abstract: Os diversos cânones da poesia brasileira não contemplam a poesia negrobrasileira como deveria ser. Sendo o poeta Luiz Gama ainda hoje menosprezado, em comparação com Castro Alves, é necessário, pois, colocá-lo no seu verdadeiro lugar de significação. Porém, esse esforço deve servir também para compreender que Gama, na sua poesia, ainda mostra alguma conformidade com certos preconceitos rácicos próprios do século XIX e que se encontram, por exemplo, em poetas angolanos. Já o poeta Solano Trindade, devido à sua formação ideologicamente comprometida com os pobres e miseráveis da sociedade, trata o negro como um ser social, econômico e cultural de corpo inteiro, concepção aprofundada por Cuti, que, finalmente, deixa de apelidar o mestiço de mulato, segundo a conformidade com o Movimento Negro. Por outro lado, é um poeta da modernidade mais avançada, quer formalmente, quer atingindo o âmago do subconsciente negro, ao versar o seu sofrimento íntimo, de modo inédito.
Brazilian poetry’s several literary canons fail to fully investigate Brazilian Black Poetry as it should be. In spite of the fact that the poet Luiz Gama is currently not in the limelight when compared to Castro Alves, the replacing of his real place of significance is actually worthwhile. This effort should also be needed to understand that Gama in his poetry shows a type of conformity with certain racial bias common in the 19th century as, for example, in the poetry of Angola. On the other hand, due to his ideologically committed ideology with the poor and destitute in society, the poet Solano Trindade deals with the Negro as a social, economical and cultural person. This concept is partook by Cuti who, at long last, do not call the half-breed as ‘mulato’, following orientations of the Negro Movement. On the other hand, he is formally poet featuring the most advanced modernity as he reaches the heart of the Negro subconscious in his singing of deep personal suffering in the most unusual manner.
URI: https://hdl.handle.net/10316/110160
ISSN: 1983-4683
1983-4675
DOI: 10.4025/actascilangcult.v32i1.5811
Rights: openAccess
Appears in Collections:FLUC Secção de Português - Artigos em Revistas Internacionais

Files in This Item:
File Description SizeFormat
Negro-poetryActa-Scientiarum-Language-and-Culture.pdf150.68 kBAdobe PDFView/Open
Show full item record

Page view(s)

62
checked on Apr 24, 2024

Download(s)

34
checked on Apr 24, 2024

Google ScholarTM

Check

Altmetric

Altmetric


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons