Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316/109994
Title: Avaliação educacional: o estado do conhecimento da Revista Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação (1993-2008)
Other Titles: Educational evaluation: The state of art of ensaio or 'Ensaio journal: Evaluation and public policies in education' (1993-2008)
Authors: Borges, Regilson Maciel
Calderón, Adolfo Ignacio 
Keywords: Avaliação educacional; Estado do Conhecimento; Revista Ensaio; Educational Evaluation. The State of Art. Ensaio Journal
Issue Date: 2011
Publisher: Fundacao Cesgranrio
Serial title, monograph or event: Ensaio
Volume: 19
Issue: 70
Abstract: Este artigo aborda o estado do conhecimento da produção científica na área de avaliação educacional veiculada pela Revista Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, um dos principais periódicos disseminadores da produção científica brasileira na área da avaliação da educação. De um universo de 418 textos publicados pela Revista, no período de 1993 a 2008, foram selecionados 204 artigos sobre avaliação educacional, identificando-se: eixos temáticos predominantes, países de origem, procedências institucionais, distribuições regionais e tendências existentes em termos das metodologias de pesquisa adotadas. Constatou-se que a Revista em questão é uma publicação essencialmente brasileira, destacando-se pela grande concentração de artigos que abordam a avaliação educacional em nível institucional, com prevalência significativa dos estudos de cunho teórico e maior concentração de produção científica em instituições do eixo Rio de Janeiro-Minas Gerais, bem como do Ceará, este último fora da região sudeste do país.
This article presents the state of art of the scientific production in the field of educational evaluation published by ‘Ensaio Journal: evaluation and public education policies’, one of the leading journals that disseminates the Brazilian scientific production in the area of education evaluation. From a universe of 418 articles published by Ensaio, 204 articles about educational evaluation were selected identifying: predominant thematic axis, countries of origin, institutional origins, regional distribution and existing tendencies in terms of adopted research methodologies. It was verified that the Journal in question is essentially a Brazilian publication, highlighting the large concentration of articles that address the educational evaluation at the institutional level with significant prevalence of theoretical studies and the major concentration of scientific production in institutions from the axis RJ-MG, as well as Ceará, the latter being out of the southeast region of Brazil.
URI: http://hdl.handle.net/10316/109994
ISSN: 0104-4036
DOI: 10.1590/S0104-40362011000100004
Rights: openAccess
Appears in Collections:FPCEUC - Artigos em Revistas Internacionais

Show full item record

Google ScholarTM

Check

Altmetric

Altmetric


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons