Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/10316/109994
Title: | Avaliação educacional: o estado do conhecimento da Revista Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação (1993-2008) | Other Titles: | Educational evaluation: The state of art of ensaio or 'Ensaio journal: Evaluation and public policies in education' (1993-2008) | Authors: | Borges, Regilson Maciel Calderón, Adolfo Ignacio |
Keywords: | Avaliação educacional; Estado do Conhecimento; Revista Ensaio; Educational Evaluation. The State of Art. Ensaio Journal | Issue Date: | 2011 | Publisher: | Fundacao Cesgranrio | Serial title, monograph or event: | Ensaio | Volume: | 19 | Issue: | 70 | Abstract: | Este artigo aborda o estado do conhecimento da produção científica na área
de avaliação educacional veiculada pela Revista Ensaio: Avaliação e Políticas
Públicas em Educação, um dos principais periódicos disseminadores da produção
científica brasileira na área da avaliação da educação. De um universo
de 418 textos publicados pela Revista, no período de 1993 a 2008, foram
selecionados 204 artigos sobre avaliação educacional, identificando-se: eixos
temáticos predominantes, países de origem, procedências institucionais, distribuições
regionais e tendências existentes em termos das metodologias de
pesquisa adotadas. Constatou-se que a Revista em questão é uma publicação
essencialmente brasileira, destacando-se pela grande concentração de artigos
que abordam a avaliação educacional em nível institucional, com prevalência
significativa dos estudos de cunho teórico e maior concentração de produção
científica em instituições do eixo Rio de Janeiro-Minas Gerais, bem como do
Ceará, este último fora da região sudeste do país. This article presents the state of art of the scientific production in the field of educational evaluation published by ‘Ensaio Journal: evaluation and public education policies’, one of the leading journals that disseminates the Brazilian scientific production in the area of education evaluation. From a universe of 418 articles published by Ensaio, 204 articles about educational evaluation were selected identifying: predominant thematic axis, countries of origin, institutional origins, regional distribution and existing tendencies in terms of adopted research methodologies. It was verified that the Journal in question is essentially a Brazilian publication, highlighting the large concentration of articles that address the educational evaluation at the institutional level with significant prevalence of theoretical studies and the major concentration of scientific production in institutions from the axis RJ-MG, as well as Ceará, the latter being out of the southeast region of Brazil. |
URI: | http://hdl.handle.net/10316/109994 | ISSN: | 0104-4036 | DOI: | 10.1590/S0104-40362011000100004 | Rights: | openAccess |
Appears in Collections: | FPCEUC - Artigos em Revistas Internacionais |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Educational-evaluation-The-state-of-art-of-ensaio-or-Ensaio-journal-Evaluation-and-public-policies-in-education-19932008Ensaio.pdf | 137.6 kB | Adobe PDF | View/Open |
This item is licensed under a Creative Commons License