Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316/107994
Title: Health Literacy: The Reality of a Community in Alto Minho
Other Titles: Literacia em saúde: a realidade de uma comunidade do Alto Minho
Authors: Alves, Odete Maria Azevedo
Morais, Maria Carminda Soares 
Barreiras, Catarina Carvalhido
Cruz, Marisa de Jesus Gomes
Lima, Ana Maria Damião Lopes
Keywords: Health promotion; Health literacy; Knowledge and empowerment; Promoção da Saúde; Literacia em Saúde; Alfabetização em Saúde e Capacitação
Issue Date: 2018
Publisher: Karger
Serial title, monograph or event: Portuguese Journal of Public Health
Volume: 36
Issue: 3
Abstract: Background: Limited health literacy makes decision-making difficult and has implications for individual health, costs, and the organization of health systems in general, and therefore must be studied in different communities, allowing an adequate response to the specificities, particularities, and potentialities of each local situation. Methods: To evaluate the level of health literacy and relate it to sociodemographic variables (sex, age group, education, and employment situation), this study was carried out in a population of 3,927 individuals from a parish of Alto Minho with a random probabilistic sample of 351 individuals, stratified by age and sex, with a sampling error of 5%. This is a quantitative, observational, and cross-sectional study. Results: The majority of respondents were female (54.1%), with a mean age (±SD) of 44.94 ± 19.048 years, had higher education qualifications (74.0%), and were professionally active (61.0%). The health literacy of this community is limited (66.1%) in its different domains. In all of them, individuals assume easy and very easy activities that do not involve critical analysis and interpretation, and reveal greater difficulty in those that require this ability. Statistically significant relationships were found between the level of health literacy and schooling (χ2 = 33.552 and p ≤ 0.001). Conclusion: This study allowed us to recognize that the health literacy level of this Alto Minho community is limited. Also, the fact that it is related to certain sociodemographic variables sheds light on the health literacy level of the people of this community and on the challenges of promoting it.
Introdução: A Literacia em Saúde limitada condiciona os indivíduos nas suas decisões e acarreta implicações na saúde individual, nos custos e na organização dos sistemas de saúde em geral, pelo que urge o seu estudo em diferentes comunidades permitindo uma resposta adequada às especificidades, particularidades e potencialidades de cada realidade. Métodos: Com o objetivo de avaliar o nível de Literacia em Saúde e relacioná-lo com as variáveis sociodemográficas (sexo, grupo etário, escolaridade e situação face ao emprego), realizou-se este estudo numa população de 3,927 indivíduos de uma freguesia do Alto Minho com amostra probabilística aleatória, de 351 indivíduos, estratificada por idade e sexo, com um erro amostral de 5%. Trata-se de um estudo quantitativo, observacional analítico e transversal. Resultados: A maioria dos inquiridos é do sexo feminino (54.1%), com idade média ± desvio padrão de 44.94 ± 19.048 anos, possui habilitações literárias superiores à escolaridade obrigatória (74.0%) e encontra-se em situação profissionalmente ativa (61.0%). A Literacia em Saúde desta comunidade é limitada (66.1%) nos seus diferentes domínios. Em todos eles os indivíduos assumem como fácil e muito fácil atividades que não envolvem análise crítica e interpretação e revelam maior dificuldade nas que exigem essa capacidade. Foi encontrada relação estatisticamente significativa do nível de Literacia em Saúde com a escolaridade (χ2 = 33.552 e p ≤ 0.001). Conclusão: Este estudo permitiu conhecer o nível de LS desta comunidade do Alto Minho que se caracteriza como limitado. Também o facto de estar ou não relacionada com determinadas variáveis sociodemográficas permitiu a reflexão sobre a LS das pessoas desta comunidade e sobre os desafios da promoção da mesma.
URI: https://hdl.handle.net/10316/107994
ISSN: 2504-3137
2504-3145
DOI: 10.1159/000497073
Rights: openAccess
Appears in Collections:I&D CEISUC - Artigos em Revistas Internacionais

Show full item record

Page view(s)

54
checked on May 8, 2024

Download(s)

45
checked on May 8, 2024

Google ScholarTM

Check

Altmetric

Altmetric


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons