Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316/107269
Title: A temática étnico-racial no currículo de Pedagogia: discursos e práticas pedagógicas na universidade
Other Titles: The ethnic-racial theme in the Pedagogy curriculum: discourses and pedagogical practices at the university
El tema étnico-racial en el currículo de Pedagogía: discursos y prácticas pedagógicas en la universidad
Authors: Silva, Marcos Antonio Batista da 
Keywords: Educação antirracista; Formação de professores; Ensino superior; Anti-racist education; Teachers training; University education; Educación antirracista; Formación de profesores; Enseñanza superior
Issue Date: 7-Jun-2023
Publisher: Universidade de Sorocaba
Project: info:eu-repo/grantAgreement/EC/H2020/725402/EU/The politics of anti-racism in Europe and Latin America: knowledge production, decision-making and collective struggles 
Serial title, monograph or event: Quaestio: Revista de Estudos em Educação
Volume: 25
Place of publication or event: Sorocaba
Abstract: Este artigo tem por objetivo geral analisar produções discursivas de membros da comunidade acadêmica da Faculdade de Educação da Universidade Federal do Rio de Janeiro. Deste modo propomos uma discussão sobre os estudos sobre as relações étnico-raciais no currículo do Curso de Licenciatura em Pedagogia, tendo como ponto central as demandas curriculares antirracistas. A investigação está ancorada no debate realizado no campo da educação para as relações étnico-raciais. O método da História Oral incluiu a revisão de literatura sobre a temática e entrevistas que possibilitaram a análise de interpretações concorrentes e relações de poder/conhecimento. A análise revela que embora as políticas públicas educacionais já estejam introduzidas no campo educacional no país, há reivindicações com vistas à uma educação antirracista, onde a discussão acerca dos estudos das relações étnico-raciais ainda ocorrem em disciplinas optativas.
The general objective of this article is to analyze discursive productions of members of the academic community of the Faculty of Education of the Federal University of Rio de Janeiro. In this way we propose a discussion about the studies on ethnic-racial relations in the curriculum of the Degree Course in Pedagogy, having as central point the anti-racist curricular demands. The research is anchored in the debate held in the field of education for ethnic-racial relations. The Oral History method included a literature review on the theme and interviews that allowed the analysis of competing interpretations and power/knowledge relations. The analysis reveals that although educational public policies are already introduced in the educational field in the country, there are demands for an anti-racist education, where the discussion about the studies of ethnic-racial relations still occurs in optional subjects.
Este artículo pretende analizar las producciones discursivas de los miembros de la comunidad académica de la Facultad de Educación de la Universidad Federal do Rio de Janeiro. De esta forma, proponemos una discusión sobre los estudios de las relaciones étnico-raciales en el currículo de la Carrera de Pedagogía, teniendo como punto central las reivindicaciones curriculares antirracistas. La investigación está anclada en el debate mantenido en el ámbito de la educación para las relaciones étnico-raciales. El método de la Historia Oral incluyó una revisión bibliográfica sobre el tema y entrevistas que permitieron analizar interpretaciones contrapuestas y relaciones de poder/conocimiento. El análisis revela que, aunque las políticas públicas educativas ya están introducidas en el campo de la educación en el país, existen reivindicaciones que apuntan a una educación antirracista, donde la discusión sobre los estudios de las relaciones étnico-raciales todavía ocurre en asignaturas optativas.
URI: https://hdl.handle.net/10316/107269
ISSN: 2177-5796
1518-2886
DOI: 10.22483/2177-5796.2023v25id4937
Rights: openAccess
Appears in Collections:I&D CES - Artigos em Revistas Internacionais

Files in This Item:
File Description SizeFormat
A tematica etnico-racial no curriculo de pedagogia.pdf300.93 kBAdobe PDFView/Open
Show full item record

Page view(s)

54
checked on Apr 23, 2024

Download(s)

18
checked on Apr 23, 2024

Google ScholarTM

Check

Altmetric

Altmetric


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons