Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/10316/107265
Title: | Ansiedade matemática: Uma visão global acerca da sua origem, impacto e possíveis intervenções | Other Titles: | Maths anxiety: an overview of its origins, impact, and possible interventions | Authors: | Simões, Inês Silva, José Tomás da |
Keywords: | Ansiedade matemática; Desempenho matemático; Diferenças de género; Intervenção psico-educacional; Mathematics anxiety; Mathematics performance; Gender differences; Psycho-educational intervention | Issue Date: | 2022 | Publisher: | Servicio de Publicaciones de la Universidade da Coruña | metadata.degois.publication.title: | Revista de Estudios e Investigación en Psicología y Educación | metadata.degois.publication.volume: | 9 | metadata.degois.publication.issue: | 1 | metadata.degois.publication.location: | A Coruña | Abstract: | Com o crescente interesse e avanços nas áreas das STEM, a matemática afigura-se como essencial para o percurso escolar e profissional das crianças e jovens. Providenciar uma visão global acerca do que é a ansiedade matemática, quais são as suas causas, as suas consequências, e como intervir nesta problemática, é o objetivo deste artigo com carácter de revisão bibliográfica. Pesquisaram-se trabalhos científicos nas bases de dados: B-on, Proquest Psychology Journals, PsyARTICLES. Destacámos investigações e informação recentes com particular interesse para a prática de psicologia e de ensino nos contextos escolares. A ansiedade matemática tem um impacto negativo no bem-estar e desempenho dos sujeitos, podendo influenciar as escolhas educativas e profissionais destes. O contexto social desempenha um papel crucial no desenvolvimento desta problemática. Em relação às diferenças de género, os resultados são díspares, pelo qual tentamos compreender as razões para tais evidências. Por fim, no campo da intervenção, ainda são poucas as evidências científicas, no entanto é possível extrair algumas conclusões e estratégias a partir destas. With the growing interests and advances in the STEM field, mathematics plays an essential role in the education and professional lives of children and young adults. It becomes relevant, then, to understand what math anxiety is, its causes, consequences and how to intervene in this issue, which is the aim of this literature review. In this overview, we highlight recent developments particularly relevant for the psychological and teaching practices. We searched for scientific works in the following databases: B-on, Proquest Psychology Journals, PsyARTICLES. Math anxiety has a negative impact on the subject’s well-being and performance, potentially influencing their educational and professional paths. The social setting plays a crucial role in the development of math anxiety. In regard to gender differences, the literature presents various results for which we try to understand the factors that explain them. Lastly, when it comes to interventions, there is still little scientific evidence in this field. However, it is possible to extract some conclusions and strategies that might be helpful to deal with this issue. |
URI: | https://hdl.handle.net/10316/107265 | ISSN: | 2386-7418 | DOI: | 10.17979/reipe.2022.9.1.8691 | Rights: | openAccess |
Appears in Collections: | I&D CES - Artigos em Revistas Internacionais |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Ansiedade matematica_uma visao global.pdf | 1.17 MB | Adobe PDF | View/Open |
Page view(s)
115
checked on Nov 5, 2024
Download(s)
150
checked on Nov 5, 2024
Google ScholarTM
Check
Altmetric
Altmetric
This item is licensed under a Creative Commons License