Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316/105119
Title: O que se ensina nos estudos de género em Portugal: uma análise bibliométrica dos planos curriculares
Other Titles: What is taught in gender studies in Portugal: a bibliometric analysis of the syllabi
Authors: Santos, Caynnã de Camargo
Lopes, Mónica 
Vieira, Cristina Coimbra 
Ferreira, Virgínia 
Keywords: Estudos de Gênero; Conteúdos programáticos; Ensino Superior; Bibliometria; Gender Studies; Programmatic contents; Higher Education; Bibliometrics
Issue Date: 2-Dec-2022
Publisher: Universidade Federal de Santa Catarina
Project: PTDC/SOC-ASO/7173/2020 
Serial title, monograph or event: Encontros Bibli: revista eletrônica de biblioteconomia e ciência da informação
Volume: 27
Issue: 1
Place of publication or event: Florianópolis
Abstract: Objetivo: Mapear e identificar padrões de referenciação bibliográfica nos programas das unidades curriculares dos cursos de Mestrado e Doutoramento em Estudos sobre as Mulheres, de Gênero e Feministas (EMGF) oferecidos por Universidades Públicas Portuguesas. Método: Análise bibliométrica das 448 referências indicadas nas 84 unidades curriculares que compõem os três cursos de doutoramento e quatro de mestrado, em EMGF, em funcionamento no ano letivo de 2021-22. Resultado: As referências mais comumente mobilizadas nos cursos analisados são livros publicados a partir da década de 1990, com preponderância da autoria individual. A produção bibliográfica nacional é prevalecente, embora se verifique um peso significativo de referências publicadas em outros países da Europa e América do Norte, sobretudo em países e por autores/as anglófonos/as. O perfil de referências é diverso, em termos de procedência disciplinar das autorias, embora essencialmente circunscrita às Ciências Sociais e Humanas. Similarmente, são diversificadas as temáticas abordadas, com particular destaque atribuído à problemática das Identidades e das Sexualidades, na qual o diálogo com as áreas das Ciências Naturais se faz mais presente. Conclusões: O estudo permite delinear um perfil de oferta formativa em EMGF atualmente disponível em Portugal, eminentemente teórico, marcadamente pós-estruturalista, interdisciplinar, com notável abertura aos debates conduzidos em outros países, mas com parca representação de obras e autores/as dos países do Sul Global, refletindo o anglo-eurocentrismo das bibliografias atualmente recomendadas.
Objective: To map and identify bibliographic referencing patterns in the syllabi of master’s and Ph.D. courses in Women's, Gender, and Feminist Studies (WGFS) offered by Portuguese Public Universities. Methods: Bibliometric analysis of the 448 references listed in the 84 course units that make up the three doctoral and four master's degree programs in WGFS, running in the 2021-22 academic year. Results: The most commonly used references in the analyzed courses are books published from the 1990s onwards, with a preponderance of individual authorship. The national bibliographic production is prevalent, although there is a significant weight of references published in other countries of Europe and North America, especially in English-speaking countries and by anglophone authors. The profile of references is diverse, in terms of the disciplinary origin of the authors, although essentially limited to the social sciences and humanities. Similarly, the themes addressed are diversified, with particular emphasis given to the problems of Identities and Sexualities, in which the dialogue with the areas of natural sciences is more present. Conclusions: The study allows us to delineate a profile of the WGFS training offer currently available in Portugal eminently theoretical, markedly post-structuralist, interdisciplinary, with remarkable opines to the debates conducted in other countries, but with scarce representation of works and authors from the Global South, reflecting the Anglo-Eurocentrism of the currently recommended bibliographies.
URI: https://hdl.handle.net/10316/105119
ISSN: 1518-2924
DOI: 10.5007/1518-2924.2022.e87522
Rights: openAccess
Appears in Collections:I&D CES - Artigos em Revistas Internacionais

Files in This Item:
File Description SizeFormat
O que se ensina nos estudos de genero em Portugal.pdf997.76 kBAdobe PDFView/Open
Show full item record

SCOPUSTM   
Citations

1
checked on Apr 15, 2024

Page view(s)

137
checked on Apr 23, 2024

Download(s)

46
checked on Apr 23, 2024

Google ScholarTM

Check

Altmetric

Altmetric


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons