Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316/105045
Title: The nature of competition: a comparative analysis of collegiate athletics in Portugal and the United States of America
Authors: Vieira, Stanley
Orientador: Martins, Raul
Keywords: Portugal; Portugal; Estados Unidos da América; United States; Ensino Superior; Higher Education; Desporto Universitário; Collegiate athletics
Issue Date: 18-Sep-2018
Place of publication or event: Coimbra
Abstract: ABSTRACT Collegiate athletic competition and Higher Education have maintained a unique and positive relationship with both the National Collegiate Athletic Association (NCAA) and their governing academic institutions in the United States. The present study will discuss the advantages and the disadvantages of collegiate athletics competition in young people by teaching them physical skills, as well as by helping them develop structure, discipline, and confidence while also having impact on their social integration. The effects of collegiate athletic participation on people’s lives after graduation will all be studied will also be discussed. Finally, this work will also compare the collegiate athletic models in both the United States, and Portugal. The rationale behind the comparison is to introduce the possibility of Portugal changing over their current collegiate athletic model to a Division III collegiate athletic model currently being used in the United States. Interviews and questionnaires were conducted in each country in order better understand the different perspectives on both competition and collegiate athletics, with the results showing the need for competitive athletics at the collegiate level in Portugal. The results suggest that the institutions of higher learning in Portugal would benefit by competing athletically against other institutions in Portugal while affording their student-athletes the opportunity to experience athletic competition, and the valuable lessons that come along with that. It will be an education-based model that connects athletics and education.
RESUMO A competição desportiva universitária e o ensino superior têm mantido uma relação única e positiva com a National Collegiate Athletic Association (NCAA) e com as instituições académicas nos Estados Unidos. O presente estudo discutirá vantagens e desvantagens da competição no desporto universitário. Também serão discutidos os efeitos da participação desportiva universitária na vida das pessoas depois de terminada a formação universitária. Finalmente, este trabalho irá ainda comparar os modelos desportivos universitários nos Estados Unidos da América e em Portugal. O objetivo passa por considerar a possibilidade de Portugal mudar o seu modelo de desporto universitário atual para um modelo semelhante ao da Divisão III universitária atualmente em uso nos Estados Unidos. Questionários e entrevistas foram conduzidos em cada país de modo a compreender melhor as diferentes perspectivas quer sobre a competição, quer sobre os modelos de desporto universitário, com os resultados a mostrarem a necessidade de existência de quadros competitivos regulares a nível universitário em Portugal. Os resultados sugerem que as instituições de ensino superior em Portugal beneficiariam por competirem desportivamente contra outras instituições, ao mesmo tempo que proporcionariam aos seus alunos-atletas a oportunidade de experimentar a competição desportiva e dela retirar lições valiosas, num modelo de base educativa que liga o desporto e a educação.
Description: Tese de Doutoramento em Ciências do Desporto, no ramo Gestão do Desporto, apresentada à Faculdade de Ciências do Desporto e Educação Física da Universidade de Coimbra.
URI: https://hdl.handle.net/10316/105045
Rights: openAccess
Appears in Collections:UC - Teses de Doutoramento
FCDEF - Teses de Doutoramento

Files in This Item:
File Description SizeFormat
#2018_04_24_thesis-Stanley.pdf756.13 kBAdobe PDFView/Open
Show full item record

Page view(s)

102
checked on Apr 23, 2024

Download(s)

42
checked on Apr 23, 2024

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.