Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316/103258
Title: As Humanidades Digitais na era da Ciência Aberta: diversidade e convergência na construção do conhecimento
Authors: Ferreira, Beatriz Barrocas 
Borges, Maria Manuel 
Keywords: Comunicação académica; Ciência Aberta; Humanidades Abertas; Humanidades Digitais; Culturas Epistémicas; Scholarly communication; Open science; Open humanities; Digital humanities; Epistemic cultures
Issue Date: 2022
Serial title, monograph or event: Revista Estudos do Século XX
Place of publication or event: Coimbra
Abstract: A abordagem das culturas epistémicas expõe as diferenças na construção dos modos de produção e de criação do conhecimento entre os diversos campos do conhecimento, revelando a sua fragmentação. As humanidades digitais são um campo inter e transdisciplinar, compostas por diversas culturas epistémicas, e, portanto, marcadas por diversas práticas de produção do conhecimento que diferem entre si. No cenário atual da comunicação académica, o discurso em torno de práticas abertas no decurso da investigação tem tomado cada vez mais um lugar de destaque. Contudo, este discurso, na forma em que se encontra desenvolvido e implementado – sob o paradigma da ciência aberta – revela-se mais enquadrado no contexto das culturas epistémicas das ciências, não considerando na totalidade os restantes domínios do conhecimento. Este estudo tem como finalidade, enquadrar as culturas epistémicas das humanidades digitais no discurso de abertura do conhecimento, através de uma revisão da literatura sobre humanidades digitais e ciência aberta. A sua conclusão aponta para a necessidade de adoção de um discurso específico em torno da abertura do conhecimento, que considere a diversidade de práticas de comunicação académica, incluindo nesta discussão as específicas das humanidades. Ao mesmo tempo, considera-se que as humanidades digitais podem contribuir para a consolidação deste discurso.
The approach of epistemic cultures exposes the differences in the construction of the processes of production and creation of knowledge between the different academic fields, which, in turn, implies the fragmentation of knowledge. The digital humanities are an inter and transdisciplinary field, composed of different epistemic cultures marked by different knowledge production practices that differ from each other. In the current scenario of scholarly communication, the discourse around open practices in the course of research has been increasingly taking a prominent place. However, this discourse, under the open science paradigm, reveals itself to be more framed in the context of the epistemic cultures of science, not fully considering the remaining domains of knowledge. This study aims to frame the epistemic cultures of the digital humanities in the discourse of opening knowledge, through a literature review about digital humanities and open science. Its conclusion points to the need to adopt a specific discourse around the opening of knowledge, which considers the diversity of academic communication practices, including those that are specific to the humanities. At the same time, the digital humanities can contribute to the consolidation of this discourse.
URI: https://hdl.handle.net/10316/103258
Rights: openAccess
Appears in Collections:I&D CEIS20 - Artigos em Revistas Nacionais

Files in This Item:
File Description SizeFormat
Artigo_ESXX_2022_HD_SC_OS.pdf378.04 kBAdobe PDFView/Open
Show full item record

Page view(s)

142
checked on Apr 23, 2024

Download(s)

111
checked on Apr 23, 2024

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.