Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316/102599
Title: Erudição, diálogo e instrução em «Noches claras» de Manuel de Faria e Sousa
Other Titles: Erudition, dialogue and instruction in Noches claras by Manuel de Faria e Sousa
Authors: Pereira, Paulo Silva 
Keywords: Manuel de Faria e Sousa; Noches claras; filosofia moral; política; sátira; miscelânea; diálogo; autobiografia; Manuel de Faria e Sousa; Noches claras; Moral Philosophy; Politics; Satire; Miscellanea; Dialogue; Autobiography
Issue Date: 2015
Serial title, monograph or event: Hipogrifo
Volume: 3
Issue: 2
Abstract: Em Noches claras de Manuel de Faria e Sousa, por entre discursos e capítulos de diversos propósitos, vai tomando forma um intenso programa de divulgação cultural que põe à disposição do leitor, estimulando a sua curiosidade intelectual, temas de natureza social, religiosa e de filosofia moral. Ao combinar a forte dimensão didática da miscelânea, tal como esta foi cultivada no espaço peninsular ao longo dos séculos XVI e XVII, com as caraterísticas próprias do diálogo, o projeto ganhou densidade e abriu caminho a um tipo de apropriação mais deleitosa do que a mera consulta esporádica em busca de informação. A heterogeneidade temática e o lastro de erudição, resultante do amplo manejo de fontes culturais e religiosas antigas e modernas, aparecem agora enquadrados num âmbito mais coerente do ponto de vista compositivo, contornando assim os riscos de uma leitura fragmentada. Num outro plano, o tom autobiográfico que atravessa de modo transversal uma parte significativa da produção literária de Faria e Sousa permite-lhe aqui aproximar-se mais do modelo ensaístico, pois o autor emerge como instância que tem a faculdade de selecionar criteriosamente o material e de proceder à sua organização e exposição com base na sabedoria e na experiência de vida que eram apanágio do homem discreto.
In Noches claras by Manuel de Faria e Sousa, among discourses and chapters which serve different purposes, an intense programme of cultural divulgation starts to take form, which offers the readers themes of social and religious nature as well as of moral philosophy, stimulating their intellectual curiosity. By combining the strong didactic aesthetics of the miscellanea, as it was cultivated in the Iberian Peninsula in the 16th and 17th centuries, with the specific features of dialogue, the project gained density and gave way to a more pleasant use than the mere occasional search for information. The variety in themes and sense of erudition, resulting from a wide range of ancient and modern cultural and religious sources, are now seen as part of a more coherent composition, thus overcoming the risks of fragmented reading. On the other hand, the autobiographical drive which can be found across a significant part of Faria e Sousa’s literary production, allows him to come closer to the essay genre, as the author is regarded as the one who is responsible for carefully choosing the material, organizing and exposing it based on his knowledge and life experience which were the marks of the discrete man
URI: https://hdl.handle.net/10316/102599
ISSN: 23281308
23281308
DOI: 10.13035/H.2015.03.02.13
Rights: openAccess
Appears in Collections:FLUC Secção de Português - Artigos em Revistas Internacionais

Files in This Item:
Show full item record

SCOPUSTM   
Citations

1
checked on Apr 15, 2024

Page view(s)

70
checked on Apr 23, 2024

Download(s)

35
checked on Apr 23, 2024

Google ScholarTM

Check

Altmetric

Altmetric


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons