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Title: Contributions Towards a Participation-Centered Game Design
Authors: Pereira, Luís Manuel Santos Lucas Bento
Orientador: Roque, Licínio Gomes
Keywords: Game Design; Gameplay Experience Evaluation; Participation; Videogames; Game Design; Avaliação da Experiência de Jogo; Participação; Videojogos
Issue Date: 8-Jun-2022
Project: SFRH/BD/45114/2008 
Place of publication or event: Coimbra
Abstract: This research proposes a new conceptual model – the Participation-Centered Game Design Model – that serves as a creativity support tool for helping creators consider the experience design space mediated by the video game medium, and their analysis of the ensuing gameplay experience. The model conceptualizes gameplay through six perspectives of participation: Playfulness, Challenge, Embodiment, Sociability, Sensemaking and Sensoriality. These perspectives are operationalized at three levels: Intention (setting of gameplay experience goals), Artifact (characterization of the videogame object) and Participation (evaluation of the gameplay experience). To operationalize the model in design praxis, it was transmediated into a canvas consisting of a set of guiding questions designed to promote ideation along each of the participation dimensions, at the three operational levels. To evaluate the model and canvas, they were deployed in a set of game design exercises in a master course, and used by a total of 33 teams of game design students. Based on qualitative evaluations of their influence in game design learning processes, the tools were iterated three times, and were shown to be an effective aid in the generation of diverse game design ideas. To evaluate the participation model as support for game experience evaluation, three case studies were carried out, where gameplay metrics from three distinct video game artifacts were analyzed with support of the model, to assess whether their gameplay experience goals had been achieved. Data collected from these experiments showed that the model and canvas assisted design practitioners in their creative exploration of the design space, and evaluation of the resulting gameplay experience. Therefore, we concluded they can serve as an effective design support tool for these two moments in the development process.
Este trabalho investigação propõe um novo modelo conceptual - um Modelo de Game Design Centrado na Participação - que serve como ferramenta de suporte à actividade de game design para ajudar os criadores a pensar sobre o espaço de design da experiência de jogo mediada pelo meio videojogo, e a análise da experiência de jogo subsequente. O modelo conceptualiza a actividade do jogo através de seis perspectivas de participação: Brincadeira, Desafio, Corporealidade, Sociabilidade, Criação de Sentido e Sensorialidade. Estas perspectivas são operacionalizadas a três níveis: Intenção (definição dos objectivos da experiência de jogo), Artefacto (caracterização do objecto do videojogo) e Participação (avaliação da experiência de jogo). Para operacionalizar a utilização do modelo na prática do design, este foi materializado num canvas que consiste em questões orientadoras que promovem a idealização do design ao longo de cada uma das perspectivas de participação, nos três níveis operacionais. O modelo e o canvas foram utilizados numa unidade curricular de Game Design, e utilizados por um total de 33 equipas de estudantes. Com base em avaliações qualitativas da sua influência nos processos de aprendizagem de game design, as ferramentas foram iteradas 3 vezes, e demonstraram ser uma ajuda eficaz na geração de ideias de concepção de videojogos. Para avaliar o modelo de participação como apoio à avaliação da experiência de jogo, foram realizados 3 estudos de caso, onde foram analisadas métricas de actividade de jogo a partir de 3 videojogos distintos com apoio do modelo, para avaliar se os seus objectivos de experiência de jogo tinham sido alcançados. Os dados recolhidos a partir destas experiências mostraram que o modelo e o canvas ajudaram os alunos de game design na sua exploração criativa do espaço de design, e na avaliação da experiência de jogo consequente. Por conseguinte, concluímos que estes instrumentos podem servir como uma ferramenta eficaz de apoio ao design nestes dois momentos do processo de game design design.
Description: Tese no âmbito do Programa de Doutoramento em Ciências e Tecnologias da Informação, apresentada ao Departamento de Engenharia Informática da Faculdade de Ciências e Tecnologia da Universidade de Coimbra.
URI: https://hdl.handle.net/10316/101709
Rights: openAccess
Appears in Collections:UC - Teses de Doutoramento
FCTUC Eng.Informática - Teses de Doutoramento

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