Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316/101485
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorHughes, Jason-
dc.contributor.authorSaramago, André-
dc.contributor.authorDunning, Michael-
dc.contributor.authorHughes, Kahryn-
dc.date.accessioned2022-08-26T14:36:50Z-
dc.date.available2022-08-26T14:36:50Z-
dc.date.issued2022-
dc.identifier.issn2238-3875pt
dc.identifier.issn2236-7527pt
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10316/101485-
dc.description.abstractWe centrally explore the significance of conceptual imagery, particularly ideas of ‘depth’ and its relationship to ideals of critique, emancipatory action, and conceptions of social structure and action. We consider how depth imagery is invoked in critiques of sociological thinkers understood to employ ‘flat’ social ontologies. We develop a three-way comparison between Pierre Bourdieu’s ‘field,’ Howard Becker’s ‘world,’ and Norbert Elias’s ‘figuration’ to argue that not only is the ‘flatness’ charge unwarranted in the case of Becker’s and Elias’s ontologies, but the axioms upon which it is made are static, substantialist, and reductively mechanistic. Drawing on the work of Elias, we consider the merits of alternative more dynamically oriented conceptual imagery, reflecting upon its implications for how we might revisit the ‘politics’ of figurational sociology and understandings of emancipatory critique more generally.pt
dc.description.abstractEste estudo explora o significado do imaginário conceitual, particularmente a ideia de “profundidade” e sua relação com os ideais de crítica, ação emancipatória e os conceitos de estrutura e ação social. Examinamos como o imaginário da profundidade é evocado pela crítica de sociólogos conhecidos por ontologias sociais “planas”. A partir de uma triangulação comparativa ente o “campo” de Pierre Bourdieu, o “mundo” de Howard Becker e a “figuração” de Norbert Elias, argumentamos que não apenas a acusação de “planicidade” é injustificada no caso das ontologias de Becker e Elias, mas os axiomas sobre os quais ela se assenta são estáticos, substancialistas e mecanicistas. Baseados no trabalho de Elias, consideramos os méritos de um imaginário conceitual mais dinâmico, refletindo sobre suas implicações para a forma como podemos revisitar a “política” da sociologia figurativa e os entendimentos da crítica emancipatória.pt
dc.language.isoengpt
dc.publisherUniversidade Federal do Rio de Janeiropt
dc.rightsopenAccesspt
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/pt
dc.subjectConceptual imagerypt
dc.subjectDepthpt
dc.subjectFigurational sociologypt
dc.subjectEmancipatory critiquept
dc.subjectImaginário conceitualpt
dc.subjectProfundidadept
dc.subjectSociologia figurativapt
dc.subjectCrítica emancipatóriapt
dc.titleFields, Worlds and Figurations: Using Elias to Revisit Depth Conceptual Imagery and Emancipatory Critiquept
dc.title.alternativeCampos, mundos e figurações: usando Elias para revisitar o imaginário conceitual de profundidade e a crítica emancipatóriapt
dc.typearticle-
degois.publication.firstPage53pt
degois.publication.lastPage80pt
degois.publication.issue1pt
degois.publication.locationRio de Janeiropt
degois.publication.titleSociologia & Antropologiapt
dc.relation.publisherversionhttps://doi.org/10.1590/2238-38752022v1212pt
dc.peerreviewedyespt
dc.identifier.doi10.1590/2238-38752022v1212pt
degois.publication.volume12pt
dc.date.embargo2022-01-01*
uc.date.periodoEmbargo0pt
item.openairetypearticle-
item.fulltextCom Texto completo-
item.languageiso639-1en-
item.grantfulltextopen-
item.cerifentitytypePublications-
item.openairecristypehttp://purl.org/coar/resource_type/c_18cf-
crisitem.author.orcid0000-0002-4034-1702-
Appears in Collections:I&D CES - Artigos em Revistas Internacionais
Files in This Item:
File Description SizeFormat
Fields worlds and figurations.pdf844.11 kBAdobe PDFView/Open
Show simple item record

Google ScholarTM

Check

Altmetric

Altmetric


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons