Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316/101384
Title: The role of internal auditing in promoting accountability in Higher Education Institutions
Other Titles: O papel da auditoria interna na promoção da accountability nas Instituições de Ensino Superior
Authors: Fonseca, Anabela dos Reis
Jorge, Susana 
Nascimento, Caio
Keywords: performance assessment; transparency; responsibility; public universities; Portugal; avaliação de desempenho; transparência; responsabilidade; universidades públicas; Portugal
Issue Date: 2020
Serial title, monograph or event: Revista de Administracao Publica
Volume: 54
Issue: 2
Abstract: Th is paper discusses the link between accountability and internal auditing, particularly analyzing the extent to which the latter contributes to improve the former, in Higher Education Institutions (HEIs). Th is study applied a questionnaire to the management boards of a sample of HEIs, to empirical analyze the relationship between internal auditing and accountability. Th e main focus was on internal auditing carried out by the offi ces or departments in those institutions. Th e paper contributes to understand how management boards perceive internal auditing to foster transparency and accountability in HEIs, allowing to corroborate that auditing, and particularly internal auditing, favors the institutions’ accountability. In eff ect, it promotes the principles underlying accountability practices. Th e information provided in the scope of internal audits is acknowledged as contributing to improve management eff ectiveness and helping in decision-making. HEIs wanting to create an internal auditing offi ce or to enhance the role of an existing one, should develop this offi ce’s activities so that it becomes an instrument to support accountability and good governance of the organization. Th e sample consisted of Portuguese public HEIs, universities and polytechnics. Despite a certain international convergence regarding this type of public sector organizations, and regarding their purposes and governance, certain contextual specifi cities might limit the generalization of the fi ndings for other jurisdictions.
Este artigo discute a associação entre accountability e auditoria interna, analisando particularmente até que ponto a última contribui para melhorias na primeira, nas Instituições de Ensino Superior (IES). Para analisar empiricamente a relação entre auditoria interna e accountability, o estudo baseia-se nos resultados de um questionário enviado aos órgãos de gestão de uma amostra de IES, com o foco principal na auditoria interna desenvolvida pelos gabinetes ou departamentos nessas instituições. O artigo contribui para entender como os órgãos de gestão percebem a auditoria interna para promover a transparência e a accountability nas IES, permitindo corroborar que a auditoria e, principalmente, a auditoria interna, serve a accountability. Com efeito, ela promove os princípios subjacentes às práticas de accountability. A informação proporcionada no âmbito das auditorias internas é reconhecida como contribuindo para melhorar a efi cácia da gestão e ajudar na tomada de decisões. As IES que desejem criar um gabinete de auditoria interna ou aprimorar o papel de um gabinete já existente, devem desenvolver as atividades desse serviço de modo a que se torne um instrumento para apoiar a accountability e a boa governança da organização. A amostra foi constituída por IES públicas portuguesas, universidades e institutos politécnicos. Apesar de existir uma certa convergência internacional em relação a este tipo de organizações do setor público, bem como em relação aos seus propósitos e governança, certas especifi cidades contextuais podem limitar a generalização dos resultados desta pesquisa, para outras jurisdições.
URI: https://hdl.handle.net/10316/101384
ISSN: 1982-3134
0034-7612
DOI: 10.1590/0034-761220190267x
Rights: openAccess
Appears in Collections:FEUC- Artigos em Revistas Internacionais

Show full item record

SCOPUSTM   
Citations

2
checked on Nov 17, 2022

WEB OF SCIENCETM
Citations

4
checked on May 2, 2023

Page view(s)

76
checked on Apr 24, 2024

Download(s)

37
checked on Apr 24, 2024

Google ScholarTM

Check

Altmetric

Altmetric


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons