Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316/101324
Title: Cuidar em tempos da COVID-19: lições aprendidas entre a ciência e a sociedade
Other Titles: Caring in the age of COVID-19: lessons from science and society
Authors: Souza, Claudia Teresa Vieira de 
Santana, Clarice Silva de
Ferreira, Patrícia 
Nunes, João Arriscado 
Teixeira, Maria de Lourdes Benamor
Gouvêa, Maria Isabel Fragoso da Silveira
Keywords: Participação Cidadã em Ciência e Tecnologia; Promoção da Saúde; Isolamento Social; COVID-19
Issue Date: 2020
Serial title, monograph or event: Cadernos de Saude Publica
Volume: 36
Issue: 6
Abstract: This paper focuses on our research and intervention in health promotion with patients and communities affected by various infectious diseases, in the project Knowledge-Sharing Platform. This project is developed at the National Institute of Infectious Diseases Evandro Chagas in the Oswaldo Cruz Foundation, Rio de Janeiro, Brazil, and promotes the continuing involvement of health researchers and professionals in the collaborative production of knowledge on health with patients and community groups and in their training as community health promoters. The new epidemic scenario created the demand for a space of dialogue and knowledge-sharing on the prevention of COVID-19 transmission. Due to the interruption of regular activities in the Knowledge-Sharing Platform, a strategy was launched to serve as a link between science and society and help overcome the social isolation imposed by the COVID-19 pandemic. The WhatsApp group allowed project members to participate by addressing questions (audio) on COVID-19 through mediation by community group leaders. The main questions by participants related to risk factors, transmission, immunity to the novel coronavirus, care related to prevention, symptoms, and treatment; and COVID-19 and influenza vaccine. The educational material Caring in the Age of COVID-19 was produced and shared with community leaders and distributed to the respective groups and was eventually shared in their communities as a response to a demand for knowledge that responds to the concerns of people already exposed to structural vulnerability.
Esta comunicação é centrada na nossa pesquisa e intervenção em promoção da saúde com pacientes e comunidades afetadas por diversas doenças infecciosas, no projeto Plataforma de Saberes. Esse projeto é desenvolvido no Instituto Nacional de Infectologia Evandro Chagas, Fundação Oswaldo Cruz, no Rio de Janeiro, Brasil, e promove o envolvimento continuado de pesquisadores e profissionais de saúde na produção colaborativa de conhecimento sobre saúde com pacientes e grupos comunitários, e na sua capacitação como promotores de saúde comunitária. Face ao novo cenário epidêmico, surgiu a demanda de um espaço de diálogo e partilha de conhecimento sobre prevenção da transmissão da COVID-19. Devido à interrupção das atividades regulares do Plataforma de Saberes, foi promovida uma estratégia que servisse de elo integrador entre ciência e sociedade e ajudasse a superar o isolamento social imposto pela pandemia da COVID-19. O grupo de WhatsApp possibilitou aos integrantes do projeto participarem por meio de formulação de perguntas (áudio) sobre a COVID-19, por intermédio da mediação dos líderes de grupos comunitários. Os principais questionamentos dos participantes estão relacionados com fatores de risco; formas de transmissão; imunidade ao novo vírus; cuidados relacionados à prevenção, sintomas e tratamento; COVID-19 e vacina da influenza. O material educativo Cuidar em tempos da COVID-19 foi produzido e compartilhado com os líderes comunitários e disponibilizado aos respectivos grupos, e veio a ser disseminado nas suas comunidades como resposta a uma demanda de conhecimento que responde às preocupações vividas pelos que já se encontram em situação de vulnerabilidade estrutural.
URI: https://hdl.handle.net/10316/101324
DOI: 10.1590/0102-311X00115020
Rights: openAccess
Appears in Collections:I&D CES - Artigos em Revistas Internacionais

Files in This Item:
Show full item record

SCOPUSTM   
Citations

3
checked on Nov 17, 2022

WEB OF SCIENCETM
Citations

2
checked on May 2, 2023

Page view(s)

121
checked on Apr 17, 2024

Download(s)

36
checked on Apr 17, 2024

Google ScholarTM

Check

Altmetric

Altmetric


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons