Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10316/101197
Title: | The effectiveness of the use of video games and software-based programs for asthma education and self-management for children and teenagers | Other Titles: | A eficácia do uso de videogames e programas baseados em software na educação e autogestão em asma para crianças e adolescentes | Authors: | Inchauspe, Ramiro Marques Maróstica, Paulo José Cauduro Barreto, Sergio Saldanha Menna Silva, Matteo Marques da Rabaioli, Caroline Talhietti |
Keywords: | Asthma; Children; Pulmonary rehabilitation; Systematic review; Videogame; Asma; Crianças; Reabilitação pulmonar; Revisão sistemática; Videogame | Issue Date: | 2021 | Serial title, monograph or event: | Fisioterapia em Movimento | Volume: | 34 | Abstract: | Introduction: Asthma is a chronic disease of the lower
airways characterized by usually reversible airflow
obstruction, inflammation, and hyperreactivity to various
types of stimuli. It is one of the most common chronic
respiratory diseases among children and adults, with an
incidence of 300 million people worldwide. Objective:
To evaluate the quality of the existent evidence in the
literature in order to support the use of videogames and
software-based programson asthmatic children and
teenager’s knowledge capacity and self-management
compared with standard education. Methods: Search,
selection and analysis (starting March 2016) of all the
original articles on virtual reality (VR) concerning asthmatic
children and adolescents (ages 3 to 18), published up to
October 2017, in Portuguese, English and Spanish, at the
electronic databases Pubmed, Web of Science, MedlLine
and LILACS, obtained by using the descriptors: asthma,
video game, virtual reality, pulmonary rehabilitation,
physical training. Results: Only six original articles were
obtained. Of these, five (80%) presented level of evidence
A, and one (20%) presented level of evidence B. All authors
point out the treatment of asthma from VR as a safe and
innovative therapy considering that the motivation and
intensity of treatment from the use of VR improves the selfmanagement
capacity and aerobic capacity of asthmatic
patients. Conclusion: The present study seeks to contribute
to the literature by demonstrating that videogames and
other software-based systemscan be used to improve
knowledge capacity and self-management skills in children
and teenagers with asthma diagnosis. A asma é uma doença crônica das vias aéreas inferiores, caracterizada por obstrução ao fluxo aéreo geralmente reversível, inflamação e hiper-reatividade a vários tipos de estímulos. É uma das doenças respiratórias crônicas mais comuns entre crianças e adultos, com incidência de 300 milhões de pessoas em todo o mundo. Objetivo: Avaliar a qualidade das evidências existentes na literatura a fim de apoiar o uso de videogames e programas baseados em software na capacidade de conhecimento e autogestão de crianças e adolescentes asmáticos em comparação com a educação padrão. Métodos: Pesquisa, seleção e análise (a partir de março de 2016) de todos os artigos originais sobre realidade virtual (RV) utlizada com crianças e adolescentes asmáticos (idades de 3 a 18), publicados até outubro de 2017, em português, inglês e espanhol, nas bases de dados eletrônicas Pubmed, Web of Science, MedlLine e LILACS, obtidas por meio dos descritores: asma, videogame, realidade virtual, reabilitação pulmonar, treinamento físico. Resultados: Apenas seis artigos originais foram obtidos. Destes, cinco (80%) apresentaram nível de evidência A e um (20%) apresentou nível de evidência B. Todos os autores apontam o tratamento da asma por RV como uma terapia segura e inovadora, considerando que a motivação e intensidade do tratamento com o uso da RV melhora a capacidade de autogerenciamento e capacidade aeróbia do paciente asmático. Conclusão: O presente estudo busca contribuir com a literatura ao demonstrar que videogames e outros sistemas baseados em software podem ser utilizados para melhorar a capacidade de conhecimento e autogerenciamento de crianças e adolescentes com diagnóstico de asma. |
URI: | http://hdl.handle.net/10316/101197 | ISSN: | 1980-5918 | DOI: | 10.1590/fm.2021.34202 | Rights: | openAccess |
Appears in Collections: | FEUC- Artigos em Revistas Internacionais |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
The-effectiveness-of-the-use-of-video-games-and-softwarebased-programs-for-asthma-education-and-selfmanagement-for-children-and-teenagersFisioterapia-em-Movimento.pdf | 545.12 kB | Adobe PDF | View/Open |
Page view(s)
35
checked on Sep 25, 2023
Download(s)
10
checked on Sep 25, 2023
Google ScholarTM
Check
Altmetric
Altmetric
This item is licensed under a Creative Commons License