Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10316/94861
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dc.contributor.advisorRijo, Daniel Maria Bugalho-
dc.contributor.authorOliveira, Catarina Matos dos Santos de Magalhães-
dc.date.accessioned2021-05-03T22:08:41Z-
dc.date.available2021-05-03T22:08:41Z-
dc.date.issued2019-07-30-
dc.date.submitted2021-05-03-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10316/94861-
dc.descriptionDissertação de Mestrado Integrado em Psicologia apresentada à Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação-
dc.description.abstractIntroduction: Adolescence corresponds to a period of time prone to risks and opportunities when it comes to the development of emotional regulation, consisting of a privilege development stage to explore the variables associated to emotional regulation and its difficulties. Considering that the difficulties associated with emotional regulation are present throughout the development of the human being, it becomes necessary to resort to an instrument that may adequately measure it within the adolescent population.Objectives: This investigation has the main objective of validating the Difficulties in Emotional Regulation scale for adolescents in the Portuguese population (EDRE-VA), proving its reliability on the evaluation of this construct. The intent of this investigation is to test the dimensional structure of measure from the factorial confirmatory analysis (AFC). As specific objectives, it is proposed to test the psychometric properties of the scale, the invariance of the measurement model, the temporal stability of measure, establish construct validity and study the gender differences in the use of emotional regulation strategies.Materials and methods: 607 adolescent participants aged between 14 and 18 years old (50,9% female gender; average age 16,12 ± 1,231) completed the Difficulties in Emotional Regulation scale and additionally 440 participants completed a set of measures of emotional regulation and quality of life. A subsample of 100 adolescents participated in the test-retest (50% of each gender).Results: The EDRE-VA revealed an acceptable adjustment of the multidimensional model found in the original version. Though, it was not possible to establish the invariance of the measurement model by gender. The results show that this version has a factorial structure similar to the original scale, an acceptable test-retest reliability (r= .52), an excellent internal consistency (Cronbach’s α= .91) and an acceptable convergent and divergent validity.Conclusions: The EDRE-VA looks to be a valid self-report instrument for this population, making available a measure that allows studying the difficulties of emotional regulation in adolescents. However, it proves to be a less robust instrument since the measurement model did not prove to be invariant by gender.eng
dc.description.abstractIntrodução: A adolescência é um período propenso a riscos e oportunidades em termos de desenvolvimento da regulação emocional, sendo uma fase de desenvolvimento privilegiada para explorar as variáveis associadas à regulação emocional e as suas dificuldades. Considerando que as dificuldades de regulação emocional se encontram presentes ao longo do desenvolvimento do ser humano, torna-se necessário o recurso a um instrumento que as possa medir adequadamente para a população adolescente.Objetivos: A presente investigação tem como finalidade validar a escala de Dificuldades na Regulação Emocional para adolescentes na população portuguesa (EDRE-VA), comprovando a sua fiabilidade na avaliação deste construto. Pretende-se testar a estrutura dimensional de medida a partir da análise fatorial confirmatória (AFC). Como objetivos específicos, propõe-se testar as propriedades psicométricas da escala, a invariância do modelo de medida, a estabilidade temporal de medida, estabelecer validade de construto e estudar as diferenças de género no recurso a estratégias de regulação emocional. Materiais e métodos: 607 participantes adolescentes com idades compreendidas entre os 14 e os 18 anos (50,9% sexo feminino; idade média 16,12 ± 1,231) completaram a Escala de Dificuldades de Regulação Emocional e adicionalmente 440 participantes preencheram um conjunto de medidas de regulação emocional e qualidade de vida. Uma subamostra de 100 adolescentes participou no teste-reteste (50% de cada género).Resultados: A EDRE-VA revelou um ajustamento aceitável do modelo multidimensional encontrado na versão original. Contudo, não foi possível estabelecer a invariância do modelo de medida por género. Os resultados revelam que esta versão possui uma estrutura fatorial semelhante à da escala original, uma fiabilidade teste-reteste aceitável (r= .52), uma excelente consistência interna (Cronbach’s α= .91) e uma validade de convergente e divergente aceitável. Conclusões: A EDRE-VA parece ser um instrumento de autorrelato válido para esta população, ficando disponível uma medida que permite estudar as dificuldades de regulação emocional em adolescentes. Contudo, revela ser um instrumento menos robusto, uma vez o modelo de medida não comprovou ser invariante por género.por
dc.language.isopor-
dc.rightsopenAccess-
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0/-
dc.subjectRegulação Emocionalpor
dc.subjectEscala de Dificuldades de Regulação Emocionalpor
dc.subjectAdolescentespor
dc.subjectCapacidades e Dificuldadespor
dc.subjectQualidade de Vidapor
dc.subjectEmotion Regulationeng
dc.subjectScale of Difficulties in Emotional Regulationeng
dc.subjectAdolescentseng
dc.subjectStrenghts and Difficultieseng
dc.subjectQuality of lifeeng
dc.titleRegulação Emocional na Adolescência: Validação da Versão Portuguesa da Escala de Dificuldades de Regulação Emocional (EDRE-VA) Numa Amostra de Adolescentespor
dc.title.alternativeEmotional Regulation in Adolescence: Validation of the Portuguese Version of the Dificulties in Emotional Regulation Scale (EDRE-VA) in a Sample of Adolescentseng
dc.typemasterThesis-
degois.publication.locationFPCEUC-
degois.publication.titleRegulação Emocional na Adolescência: Validação da Versão Portuguesa da Escala de Dificuldades de Regulação Emocional (EDRE-VA) Numa Amostra de Adolescentespor
dc.peerreviewedyes-
dc.identifier.tid202715876-
thesis.degree.disciplinePsicologia-
thesis.degree.grantorUniversidade de Coimbra-
thesis.degree.level1-
thesis.degree.nameMestrado Integrado em Psicologia-
uc.degree.grantorUnitFaculdade de Psicologia e de Ciências da Educação-
uc.degree.grantorID0500-
uc.contributor.authorOliveira, Catarina Matos dos Santos de Magalhães::0000-0002-5812-268X-
uc.degree.classification15-
uc.degree.presidentejuriFreitas, Paula Cristina Oliveira Castilho-
uc.degree.elementojuriRijo, Daniel Maria Bugalho-
uc.degree.elementojuriBrazão, Nélio Jesus de Freitas-
uc.contributor.advisorRijo, Daniel Maria Bugalho::0000-0002-5368-0770-
item.languageiso639-1pt-
item.fulltextCom Texto completo-
item.grantfulltextopen-
crisitem.advisor.deptFaculty of Psychology and Educational Sciences-
crisitem.advisor.researchunitCINEICC – Center for Research in Neuropsychology and Cognitive and Behavioural Intervention-
crisitem.advisor.orcid0000-0002-5368-0770-
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