Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10316/87032
Title: Contemporary research in Educational Psychology
Other Titles: Pesquisas contemporâneas em Psicologia Educacional
Investigaciones contemporáneas en Psicología Educacional
Authors: Silva, Marcos Antonio Batista da 
Azevedo, Cleomar
Picanço Júnior, Álvaro da Cruz
Salgado, Valter de Lima
Keywords: Educational psychology; Dissertations; Educational processes; Postgraduate studies; Learning; Psicologia educacional; Dissertações; Processos educacionais; Pós-graduação; Aprendizagem; Psicología educativa; Disertaciones; Procesos educativos; Posgraduación; Aprendizaje
Issue Date: May-2019
Publisher: Universidad Católica del Uruguay
Keywords: Educational psychology; Dissertations; Educational processes; Postgraduate studies; Learning; Psicologia educacional; Dissertações; Processos educacionais; Pós-graduação; Aprendizagem; Psicología educativa; Disertaciones; Procesos educativos; Posgraduación; Aprendizaje
Issue Date: May-2019
Publisher: Universidad Católica del Uruguay
Abstract: The objective of this study is to undertake a systematic review of the academic production and theses of a Graduate Program in Educational Psychology in the research area "Educational Processes in the Social and Political Context" of an Educational Center in the State of São Paulo, Brazil. The research was carried out using the databases of the portal of the Program and the portal of Capes - Catalog of Theses and Dissertations, from 2008 to 2016. 143 studies were encountered and 56 were selected for analysis of the proposed research area. In this way, we elaborated an overview of the research carried out with respect to the number of productions, topics, subtopics, keywords and theoretical-methodological contributions. The realization of this systematic review allowed for a panorama that determined that the majority of academic studies in the educational field are anchored in cultural-historical theory and social representations. We observed a hegemony of qualitative research, with references to Educational Psychology and human development, but no discussion of inequalities in education with respect to ethnic-racial issues.
Esse estudo objetivou realizar uma revisão de bibliografia sistemática da produção acadêmica, dissertações, de um Programa de Pós-Graduação em Psicologia Educacional, da linha de pesquisa “Processos educacionais no contexto social e político”, de um Centro Educacional no Estado de São Paulo, Brasil. A pesquisa foi realizada nas bases do Portal do referido Programa, e Portal da Capes - Catálogo de Teses e Dissertações, no período de 2008 a 2016. Foram encontrados 143 estudos, sendo 56 selecionados para análise da linha de pesquisa proposta. Desse modo, elaboramos um panorama a respeito das pesquisas realizadas no que tange ao número de produções, temas, subtemas, palavras-chave e aportes teórico-metodológicos. A realização dessa revisão sistemática possibilitou a obtenção de um panorama que identificou que a maioria das produções no campo educacional é ancorada pela teoria histórico-cultural e das representações sociais. Verificamos uma hegemonia da pesquisa qualitativa com referências à Psicologia educacional e do desenvolvimento humano, porém sem discussões sobre desigualdades educacionais no que tange à temática étnico-racial.
Este estudio tuvo como objetivo realizar una revisión de bibliografía sistemática de la producción académica y disertaciones de un Programa de Postgrado en Psicología Educativa, de la línea de investigación "Procesos educativos en el contexto social y político", de un Centro Educativo en el Estado de São Paulo, Brasil. La investigación fue realizada en las bases del Portal de dicho Programa y Portal de la Capes - Catálogo de Tesis y Disertaciones, en el período de 2008 a 2016. Se encontraron 143 estudios, siendo 56 seleccionados para el análisis de la línea de investigación propuesta. De ese modo, elaboramos un panorama sobre las investigaciones realizadas en lo que se refiere al número de producciones, temas, subtemas, palabras clave y aportes teórico-metodológicos. La realización de esa revisión sistemática posibilitó la obtención de un panorama que identificó que la mayoría de las producciones en el campo educativo están ancladas por la teoría histórico-cultural y las representaciones sociales. Verificamos una hegemonía de la investigación cualitativa con referencias a la Psicología educativa y del desarrollo humano, pero sin discusiones sobre desigualdades educativas en lo que se refiere a la temática étnico-racial.
URI: http://hdl.handle.net/10316/87032
ISSN: 1688-4094
1688-4221
DOI: 10.22235/cp.v13i1.1811
Rights: openAccess
Appears in Collections:I&D CES - Artigos em Revistas Internacionais

Files in This Item:
File Description SizeFormat
Contemporary research in Educational Psychology.pdf226.99 kBAdobe PDFView/Open
Show full item record

Page view(s)

67
checked on Aug 21, 2019

Download(s)

12
checked on Aug 21, 2019

Google ScholarTM

Check

Altmetric

Altmetric


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons