Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10316/86358
Title: Implementação de BackOffice Web para gestão do OpenSimulator da UAb
Other Titles: Implementation of a BackOfice Web to manage UAb's OpenSimulator
Authors: Vicente, Bruno Rafael Primo 
Orientador: Furtado, Pedro Nuno San-Bento
Keywords: OpenSimulator; OpenSim; mundos virtuais; gestão de sistemas; administração de sistemas; OpenSimulator; OpenSim; virtual worlds; systems management; systems administration
Issue Date: 31-Jan-2019
Serial title, monograph or event: Implementação de BackOffice Web para gestão do OpenSimulator da UAb
Place of publication or event: Núcleo do INESC TEC na UAb
Abstract: A utilização de mundos virtuais em ambientes pedagógicos tem sido alvo de estudo devido tanto às suas capacidades de prototipagem, como de despertar um maior interesse nos alunos. Muitas instituições tentaram já incorporar o OpenSimulator como uma ferramenta de ensino, mas a dificuldade em gerir esta tecnologia e a falta de funcionalidades desta para este tipo de uso é evidente.Neste estágio foi utilizada uma abordagem de Engenharia de Software para o desenvolvimento de uma ferramenta de gestão que permita a gestão da tecnologia OpenSimulator em ambiente académico. Para este efeito, a identificação de requisitos funcionais foi efectuada revendo a literatura acerca da adopção de OpenSim em ambientes empresariais assim como a literatura pedagógica com esta tecnologia para identificar que tipos de tarefas são executadas com esta tecnologia. Para além disto foram entrevistados administradores de sistemas de forma a identificar os desafios da gestão de um sistema de informação e identificar requisitos relativos à administração do sistema. Após o denvolvimento da solução foram efectuados testes ao sistema de forma a validar o backoffice web. O produto deste estágio é um protótipo de gestão de uma instalação OpenSimulator que permite uma fácil gestão do OpenSimulator em ambiente pedagógico. Para além de gerir o OpenSim o \textit{backoffice} tem também várias funcionalidades complementares como a gestão de eventos no mundo virtual, o controlo de presenças e a gestão dos logs do sistema.
The use of virtual worlds in teaching environments has been a study target due to its prototyping capabilities, as well as its ability to arouse a greater interest from students. Many institutions already tried to incorporate OpenSimulator as a teaching tool, but the management difficulties of this technology and its lack of functionalities for this type of usage is evident.In this internship a Software Engineering approach was used in order to develop a management tool that enables the management of OpenSimulator in teaching environments. For this effect, the identification of functional requirements was done reviewing the literature about the usage of OpeSim in corporate environments as well as the pedagogical literature with this technology to identify what types of tasks are fulfilled with this technology. Futhermore the system's administrators were interviewed in order to identify the challenges of managing an information system and identify requirements related to sytems management. After the development phase various tests were executed in order to validate the backoffice web, namely unit testing, robustness testing and integration testing as well as security testing. The product of this internship is a prototype of a tool that eases the management of OpenSimulator in a pedagogical environment. In addition to manage the OpenSim, the backoffice has various complementary functionalities like event management in the virtual world, attendance control and the management of systems' logs.
Description: Dissertação de Mestrado em Engenharia Informática apresentada à Faculdade de Ciências e Tecnologia
URI: http://hdl.handle.net/10316/86358
Rights: openAccess
Appears in Collections:UC - Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat
dissertaçao_entrega.pdf2.92 MBAdobe PDFView/Open
Show full item record

Page view(s)

285
checked on Apr 7, 2020

Download(s)

264
checked on Apr 7, 2020

Google ScholarTM

Check


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons