Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316/85311
Title: “Dos saberes teóricos à (re)inserção no mercado de trabalho: reflexões a partir de um Estágio Curricular num Instituto Público”
Other Titles: "Theoretical knowledge to (re) integration into the labour market: reflections from a Curricular internship in a public institution"
Authors: Valle, Jeniffer Queiroz 
Orientador: Vieira, Cristina Maria Coimbra
Keywords: Educação de Adultos; Formação Profissional; Desenvolvimento de competências; Desemprego; Education and Adult Training; Professional Training; Development of Skills; Unemployment
Issue Date: 15-Oct-2018
Serial title, monograph or event: “Dos saberes teóricos à (re)inserção no mercado de trabalho: reflexões a partir de um Estágio Curricular num Instituto Público”
Place of publication or event: Instituto de Emprego e Formação Profissional da Maia
Abstract: The report here presented was elaborated for the Master’s Degree in Education Sciences, with curricular internship at the employment centre, organic unit of the IEFP, in Maia, Porto. This document involves all the acts of collaboration and intervention that were performed during 9 months of internship, aiming the fulfillment of 4 principal goals: to be a part of the IEFP’s multidisciplinary team; to understand the educational and training opportunities that IEFP proposes to the unemployed citizens; to learn how to manage a training action and to support the activities inherent to this action. With this in mind, to attain the goals set, we accompanied a class’s journey. It should be noted that although we can detach the activities carried out in a training course, we develop more tasks than those described.This allowed us to reflect about the themes of Education and Adult Training, as offered by a public service with competence in the impletmentation of Portugal’s employment and training policies.The feedback obtained after the end of the practical education in a working context leads to a positive perception of development of skills, in general terms, which reveals the employability of twelve of the twenty trainees initially enrolled in the training. In conclusion, we have seen the overcoming of challenges around the adult education and training. The course of this work has enabled us to understand and develop specific skills like technique of education at a public institution, with specific roles in the training of unemployed adults.
O presente relatório foi concebido no âmbito do Mestrado em Ciências da Educação, com estágio curricular no Centro de Emprego da Maia, unidade orgânica do Instituto de Emprego e Formação Profissional, situado no Concelho da Maia, Distrito do Porto.Este documento engloba toda a colaboração e intervenção foi realizada ao longo de nove meses, para o cumprimento de quatro objetivos principais: integrar a equipa multidisciplinar do IEFP; compreender as respostas formativas que o IEFP oferece aos indivíduos em situação de desemprego; aprender a coordenar uma Formação e apoiar nas atividades de uma Formação.Deste modo, para a concretização dos objetivos propostos, colaboramos no percurso de formação de uma turma.Importa referir que apesar de destacarmos as atividades realizadas em um percurso de formação, desenvolvemos mais tarefas do que as descritas. Esta ação permitiu-nos refletir acerca das temáticas em torno da Educação e Formação de Adultos, oferecida pelo serviço público com competência no domínio da execução de políticas de emprego e formação de Portugal- O IEFP, I.P.O feedback obtido através dos formandos, após o término da formação prática em contexto de trabalho, indica uma positiva perceção de desenvolvimento de competências, em termos gerais, revelando a empregabilidade de 12 indivíduos entre os 20 formandos, inicialmente inseridos na formação.Finalmente, o percurso deste trabalho permitiu-nos compreender e desenvolver competências específicas como técnica superior de educação num instituto público, com funções específicas na formação de adultos em situação de desemprego.
Description: Relatório de Estágio do Mestrado em Ciências da Educação apresentado à Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação
URI: https://hdl.handle.net/10316/85311
Rights: openAccess
Appears in Collections:FPCEUC - Teses de Mestrado
UC - Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat
Tese_Jeniffer__Valle.pdf2.54 MBAdobe PDFView/Open
Show full item record

Page view(s) 50

412
checked on Apr 23, 2024

Download(s) 50

901
checked on Apr 23, 2024

Google ScholarTM

Check


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons