Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316/84198
Title: "A mediação como meio de intervenção com a Comunidade Cigana: relato de uma experiência num bairro social em Matosinhos"
Other Titles: "Mediation as a means of intervention with the Gypsy Community: report of an experience in a social neighborhood in Matosinhos"
Authors: Mendes, Filipa Vieira 
Orientador: Vieira, Cristina Maria Coimbra
Keywords: Comunidade Cigana; Educação Social; Mediação; Intervenção Social; Gypsy Community; Social Education; Mediation; Social Intervention
Issue Date: 25-Jul-2017
Serial title, monograph or event: "A mediação como meio de intervenção com a Comunidade Cigana: relato de uma experiência num bairro social em Matosinhos"
Place of publication or event: Associação para o Planeamento da Família
Abstract: The present report has the goal of describing the work developed during the second year of the Master's Degree in Social Education, Development and Local Dynamics offered by the Faculty of Psychology and Educational Sciences of the University of Coimbra, in order to obtain the master's degree.The curricular internship for the accomplishment of the Master Degree requirements was developed in the Association for Family Planning (APF) in the Northern delegation. More specifically, the part of the field work was developed with the gypsy community of the Biquinha neighborhood in Matosinhos, where APF Norte has been involved since 2004.During the several months of the internship, the activities were structured around this community, with whom much was learned.The intervention process essentially went through the use of mediation, since it is the method that best corresponds to the needs encountered and with a view to improving the quality of life of these people and their integration as citizens of the city of Matosinhos, in particular, and of Portuguese society, in general.This document also reflects the growth of a future Social Education professional, and the fact that working with a minority community is a very rewarding and enriching experience, so the internship has been so positive and rich in moments, experiences and learning.The internship had a very good evaluation by the Local Advisor, as well as by the trainee, because the above mentioned moments were of extreme importance for the same as a person and as a Social Educator.
O relatório aqui presente relata o trabalho desenvolvido durante o 2º ano do Mestrado em Educação Social, Desenvolvimento e Dinâmicas Locais conferido pela Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação da Universidade de Coimbra, com o intuito de se obter o grau de mestre.O estágio curricular para a concretização do mesmo foi desenvolvido na Associação para o Planeamento da Família (APF) na delegação do Norte. Mais propriamente, a parte do trabalho no terreno foi desenvolvida com a comunidade cigana do bairro da Biquinha em Matosinhos, onde a APF Norte intervém desde 2004.Ao longo dos vários meses de estágio o percurso foi-se estruturando à volta desta comunidade, com quem muito se aprendeu.O processo de intervenção passou essencialmente pelo uso da mediação, por ser o método que melhor corresponderia às necessidades encontradas e com vista a uma melhoria da qualidade de vida destas pessoas e a uma integração deles e delas como cidadãos e cidadãs da cidade de Matosinhos, em particular, e da sociedade portuguesa em geral.O presente documento reflete também o crescimento de uma futura profissional de Educação Social, e o facto de que trabalhar com uma comunidade minoritária é uma experiência muito gratificante e enriquecedora, daí o estágio ter sido tão positivo e rico em momentos, experiências e aprendizagens.O estágio teve uma avaliação de Muito Bom pelo Orientador Local, assim como pela estagiária, pois os momentos acima referidos foram de uma importância extrema para a mesma enquanto pessoa e enquanto Educadora Social.
Description: Relatório de Estágio do Mestrado em Educação Social, Desenvolvimento e Dinâmicas Locais apresentado à Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação
URI: https://hdl.handle.net/10316/84198
Rights: openAccess
Appears in Collections:FPCEUC - Teses de Mestrado
UC - Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat
RELATÓRIO ESTÁGIO.pdf888.61 kBAdobe PDFView/Open
Show full item record

Google ScholarTM

Check


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons