Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316/82441
Title: Os Postos de Informação Turística e as Lojas Interativas de Turismo: Porto Welcome Center.
Other Titles: The Tourist Information Offices and the Interactive Tourism Stores: Porto Welcome Center.
Authors: Lima, Ana Sofia Gonçalves 
Orientador: Moreira, Claudete Carla Oliveira
Keywords: informação turística; posto de informação turística; loja interativa de turismo; promoção turística; porto welcome center; tourist information; tourist information office; interactive tourism store; tourist promotion; porto welcome center
Issue Date: 29-Oct-2018
Serial title, monograph or event: Os Postos de Informação Turística e as Lojas Interativas de Turismo: Porto Welcome Center.
Place of publication or event: Entidade Regional de Turismo do Porto e Norte de Portugal
Abstract: Information and communication, allied to promotion, are essential components to the divulgation, attraction and development of a tourist destination. The necessity that visitors and tourists give to the search of touristic information to obtain knowledge about the tourist destination is usual. Therefore, information about accommodation, attractions and events, and accessibilities are important for a visitor’s trip. Thereby, the Tourist Information Offices aim to provide information to tourists regarding their tourist destination and the surrounding area. These establishments try to be the linking point between the destination and the visitors. Therefore, Tourist Information Offices take over an important role in spreading touristic information about the destiny and promoting it. However, weaknesses such as the lack of use of new technologies of information and communication can affect its performance. Consequently, Interactive Tourism Store developed by Entidade Regional de Turismo do Porto e Norte de Portugal take a vital role in the development of this concept of Tourist Information Offices. The Interactive Tourism Stores are physical spaces which provide information regarding the destination and promote it by betting on the use of Technologies of Information and Communication, and on interactivity. With the creation of these spaces equipped with technology, the concept of a shared network that links these stores, promoting in that way the touristic destination in a more solid and uniformed way, is born. The following case handles, in theoretical terms, the concept of Tourist Information Offices and the role they embrace in communication, dissemination and promotion of a touristic destination. It focuses on the Interactive Tourism Store Porto Welcome Center, which belongs to the Interactive Tourism Stores’ network’s project developed by Entidade Regional de Turismo do Porto e Norte de Portugal. This is the regional tourism promotion establishment, in which an academic internship took place, that will be here enhanced. The two main purposes of this essay are to identify the Tourist Information Offices' contribution to promote the touristic destination and to analyse the Interactive Tourism Stores Network's importance for the North region of Portugal.This way, the interview investigation technique was applied to six people , with the purpose to value the research and also know better the perspectives of the agents connected to Entidade Regional de Turismo do Porto e Norte de Portugal and Tourism Technicians that exercice functions in Interactive Tourism Store and Tourist Information Offices. The main conclusions verify that the Tourist Information Offices assume a relevant role in the touristic information divulgation and in the destiny image's creation. In other hand, the interview demonstrate the positive impact of Interactive Tourism Stores in North region of Portugal and shows the gaps in the application of the concept of network.
A informação e a comunicação, em conjunto com a promoção, constituem componentes essenciais para a divulgação, atratividade e desenvolvimento de um destino turístico. A necessidade de uma procura de informação turística por parte dos visitantes e dos turistas com o objetivo de obter conhecimento sobre o destino turístico é algo frequente. Informações sobre a oferta de alojamento, as atrações, os eventos e as acessibilidades são importantes para a estada no destino. Deste modo, os Postos de Informação Turística apresentam-se como espaços físicos que fornecem este tipo de informações aos turistas, tanto acerca do destino turístico como da área envolvente. Estes espaços procuram estabelecer uma relação entre o destino e quem o visita. Por conseguinte, os Postos de Informação Turística assumem um papel relevante na disseminação da informação turística sobre o destino, assim como na promoção do mesmo. No entanto, possuem também algumas fragilidades que afetam o seu funcionamento como, por exemplo, ainda uma escassa integração das Tecnologias de Informação e Comunicação. Desta forma, as Lojas Interativas de Turismo criadas pela Entidade Regional de Turismo do Porto e Norte de Portugal assumem um papel importante para o desenvolvimento do conceito de Posto de Informação Turística. As Lojas Interativas de Turismo são espaços físicos que fornecem informações sobre o destino, fazem também a promoção do mesmo apostando na utilização das Tecnologias de Informação e Comunicação e, deste modo, na interatividade. Com a criação destes espaços físicos dotados de tecnologia, surge também a conceção de uma rede de partilha que os interliga, promovendo de uma forma ainda mais sólida e uniformizada o destino turístico. O presente estudo trata em termos teóricos o conceito dos Postos de Informação Turística e o papel que estes assumem na comunicação, divulgação e promoção do destino turístico. Centra-se na Loja Interativa de Turismo Porto Welcome Center, que pertence ao projeto de rede de Lojas Interativas de Turismo desenvolvido pela Entidade Regional de Turismo do Porto e Norte de Portugal. Esta é a estrutura de promoção turística regional, na qual se realizou um estágio curricular, que aqui se valoriza. Dois dos principais objetivos deste relatório são identificar o contributo dos Postos de Informação Turística para a promoção de um destino turístico e analisar a importância da rede de Lojas Interativas de Turismo para a região Norte de Portugal. Desta forma, foi aplicada a técnica de investigação entrevista, a seis pessoas, com o propósito de valorizar a pesquisa e também conhecer melhor a perspetiva de Agentes ligados à Entidade Regional de Turismo do Porto e Norte de Portugal e Técnicos de Turismo que exercem funções em Lojas Interativas de Turismo e Postos de Informação Turística. As principais conclusões constatam que os Postos de Informação Turística assumem um papel muito importante na divulgação da informação turística e na criação da imagem de um destino. Por outro lado, a entrevista realizada mostra o impacto positivo das Lojas Interativas de Turismo na região Norte de Portugal e evidencia lacunas na aplicação do conceito de rede.
Description: Relatório de Estágio do Mestrado em Turismo, Território e Patrimónios apresentado à Faculdade de Letras
URI: https://hdl.handle.net/10316/82441
Rights: openAccess
Appears in Collections:UC - Dissertações de Mestrado

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