Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316/81901
Title: Ensino de preposições em regência verbal a aprendentes de PLE da University College Cork
Other Titles: Teaching prepositions in verbal regency to learners of Portuguese as a foreign language from University College Cork
Authors: Bidarra, Helena Isabel Abrantes 
Orientador: Martins, Cristina dos Santos Pereira
Keywords: preposições; preposições em regência verbal; sintagma preposicional; regência verbal; português língua estrangeira; prepositions; prepositions in verbal regency; prepositional phrases; verbal regency; portuguese foreign language
Issue Date: 29-Oct-2018
Serial title, monograph or event: Ensino de preposições em regência verbal a aprendentes de PLE da University College Cork
Place of publication or event: Universidade de Coimbra e University College Cork
Abstract: The present internship report with the title ‟Teaching prepositions in verbal regency to learners of Portuguese as a foreign language from University College Cork” intends, in a general, to present the work accomplished and observed with regard to the teaching of propositions in the syntactic context of verbal regency during the pedagogical internship that took place, under the mobility program Erasmus+, at University College Cork (UCC). This internship is part of the Program of Initiation to Professional Practice of the 2nd year of the Master's Degree in Portuguese Language Foreign Language and Second Language of the Faculty of Arts and Humanities of the University of Coimbra.It is, therefore, the main goal of this study, to find, taking into account the context in which the internship was carried out, the effects that the teaching of these grammatical structures from the Standard European Portuguese language have had on the learning, acquisition and use of prepositions in verbal regency by students of Portuguese as a foreign language at the level A1+ (CEFRL), enrolled in PU1101 – Portuguese Beginners Language at UCC. The description of the structures in focus was made by following the sources: Raposo and Xavier (2013), Brito (2003), Cunha and Cintra (1998), and Dicionário terminológico para consulta online. As for the studies that describe the behaviors of the learners we consulted: Siller (2007), Gass and Selinker (2008), Leiria (2001), Radovan (2008), Linjun (2014), Wanlan (2014) and Matias (2015).Throughout the pedagogic internship there were moments of observation, planning and teaching of classes, as well as evaluation activities, all of which focused on prepositions in verbal regency. At the end of the semester a survey was designed to collect empirical data on the use of prepositions in verbal regency by the learners with an aim of to establishing their degree of assimilation of these structures. After an analysis of the obtained data, the observed results show us that, although the answers to the survey were scarce, the learning outcome is positive.
O presente relatório de estágio com o título Ensino de preposições em regência verbal a aprendentes de português língua estrangeira da University College Cork pretende, de forma geral, apresentar o trabalho realizado e observado no que diz respeito ao ensino de proposições em contexto sintático de regência verbal durante o estágio pedagógico que decorreu, ao abrigo do programa de mobilidade Erasmus+, na University College Cork (UCC). O referido estágio integra o Programa de Iniciação à Prática Profissional do 2º ano do Mestrado em Português Língua Estrangeira e Língua Segunda da Faculdade de Letras da Universidade de Coimbra. É, por isso, objetivo principal deste estudo apurar, tendo em conta o contexto em que se realizou o estágio, os efeitos que o ensino destas estruturas gramaticais da norma-padrão do português europeu surtiu nos aprendentes de português língua estrangeira nível A1+ (do QCERL), a frequentar a unidade curricular PU1101 – Portuguese Beginners Language na UCC. A descrição das estruturas em consideração neste estudo seguiu as seguintes fontes: Raposo e Xavier (2013), Brito (2003), Cunha e Cintra (1998) e o Dicionário terminológico para consulta em linha. Quanto aos estudos em que se descreve os comportamentos de aprendentes temos: Siller (2007), Gass & Selinker (2008), Leiria (2001), Radovan (2008), Linjun (2014), Wanlan (2014) e Matias (2015). Ao longo do estágio pedagógico foram realizadas algumas atividades de observação, planificação e de ensino de aulas, bem como de avaliação, que incidiram em preposições em regência verbal e, no final do semestre, foi elaborado um inquérito para levantamento de dados empíricos acerca do uso de preposições em regência verbal por parte de aprendentes, com vista a apurar o seu grau de assimilação destas estruturas. Após uma cuidada análise dos dados obtidos, os resultados observados, ainda que muitos escassos, revelaram-se positivamente reafirmantes da influência do ensino de preposições em regência verbal.
Description: Relatório de Estágio do Mestrado em Português como Língua Estrangeira e Língua Segunda (PLELS) apresentado à Faculdade de Letras
URI: https://hdl.handle.net/10316/81901
Rights: openAccess
Appears in Collections:UC - Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat
HelenaBidarra_versaofinal.pdf5.51 MBAdobe PDFView/Open
Show full item record

Page view(s) 50

682
checked on Apr 17, 2024

Download(s) 5

15,103
checked on Apr 17, 2024

Google ScholarTM

Check


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons