Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/10316/81689
Title: | Aprender com/a partir do Sul: redefinindo conceitos, contextos, vozes e narrativas para uma nova política de direitos humanos na América Latina | Authors: | Lauris, Élida | Keywords: | Participación política; Participación social; Participación comunitaria; Innovación democrática; Modelo bietápico; Political participation; Social participation; Community participation; Democratic innovation; Two-stages model | Issue Date: | 2016 | Publisher: | CLACSO | Project: | info:eu-repo/grantAgreement/EC/FP7/269807/EU | Serial title, monograph or event: | Crítica y Emancipación | Volume: | 8 | Issue: | 15 | Abstract: | A importância e atualidade dos direitos humanos decorrem de um sentido de urgência e autoevidência. É urgente e autoevidente falar de direitos humanos porque, quando a justiça e o direito fazem falta, quando os regimes de verdade nos quais a justiça e o direito assentam cometem faltas, a defesa de uma agenda de direitos humanos passa a integrar a ordem do dia. A escassez de um bem ou de um instrumento, a exclusividade ou a unicidade de um valor expõem a necessidade da sua apropriação, utilização e/ou resignificação por aquelas e aqueles que deles mais precisam. Neste contexto, faz-se necessário evidenciar o carácter contraditório da relação direito-direitos e do valor justiça que lhe é inerente. The importance and timeliness of human rights stem from a sense of urgency and self-evidentness. It is urgent and self-evident to speak of human rights because, when justice and law are lacking, when the truth regimes in which justice and law are based commit faults, the defense of a human rights agenda becomes part of the agenda. The scarcity of a good or an instrument, the exclusivity or the uniqueness of a value exposes the need for its appropriation, use and / or reframing for those and those who need them most. In this context, it is necessary to highlight the contradictory nature of the right-rights relationship and the inherent value of justice |
URI: | https://hdl.handle.net/10316/81689 | ISSN: | 1999-8104 | Rights: | openAccess |
Appears in Collections: | I&D CES - Artigos em Revistas Internacionais |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Aprender com_a partir do Sul.pdf | 3.1 MB | Adobe PDF | View/Open |
Google ScholarTM
Check
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.