Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316/41763
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorFigueira, Jorge-
dc.date.accessioned2017-06-07T09:58:15Z-
dc.date.available2017-06-07T09:58:15Z-
dc.date.issued2015-
dc.identifier.issn1646-1762por
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10316/41763-
dc.description.abstractA explosão de Macau nos últimos dez anos deve-se a um conjunto de factores, que este texto procura descrever, propondo uma necessária reflexão. Depois da liberalização do jogo em 2001/2002, o Sands Macau inaugura, em 2004, como o primeiro casino da nova vaga. Em 2005, Macau é Património Mundial da Humanidade pela UNESCO. O Cotai é inicialmente um projecto da administração portuguesa como uma nova cidade para 150 000 habitantes. O Cotai Strip nasce de uma epifania de Sheldon Adelson, chairman da Las Vegas Sands Corporation, em 2003. Em 2007, o Venetian inaugura como “flagship” do Cotai Strip e, em 2011, o Galaxy amplia a dimensão delirante da arquitectura do jogo. No pós-Portugal, a condição de Macau como espaço híbrido, colonizado, transitório, aumenta exponencialmente enquanto “Região Administrativa Especial” da República Popular da China. Macau é hoje uma distopia suave, corporizada nos casinos; uma vida subterrânea que se expressa no skyline.por
dc.description.abstractThe explosion of Macao in the last ten years is due to a number of factors, which we seek to describe in this text, proposing a necessary reflection. After the gaming liberalization in 2001/2002, the ‘Sands Macau’ was inaugurated in 2004 as the frst casino of the new wave. In 2005, Macao is nominated as a World Heritage Site by UNESCO. The Cotai is initially a project of the Portuguese administration as a new city for 150,000 inhabitants. The Cotai Strip is born from an epiphany of Sheldon Adelson, chairman of the Las Vegas Sands Corporation in 2003. In 2007, the ‘Venetian’ opens as “flagship” of the Cotai Strip, and in 2011, the ‘Galaxy’ extends the delirious dimension of the casinos architecture. Post-Portugal, Macao’s status as a hybrid, colonized, transient space increases exponentially as a “Special Administrative Region” of the People’s Republic of China. Macau is now a gentle dystopia embodied in the casinos; an underground life that is expressed in the skyline.por
dc.language.isoporpor
dc.publisherInstituto de História da Artepor
dc.rightsopenAccesspor
dc.subjectMacaupor
dc.subjectCasinospor
dc.subjectArquitecturapor
dc.subjectChinapor
dc.subjectAméricapor
dc.subjectMacaopor
dc.subjectArchitecturepor
dc.subjectAmericapor
dc.titleO Elvis de Macau: relatos de uma distopia na Chinapor
dc.typearticle-
degois.publication.firstPage148por
degois.publication.lastPage159por
degois.publication.issue12por
degois.publication.locationLisboapor
degois.publication.titleRevista de História da Artepor
dc.relation.publisherversionhttps://institutodehistoriadaarte.wordpress.com/revista-de-historia-da-arte-n-o-12-2015/por
dc.peerreviewedyespor
uc.controloAutoridadeSim-
item.openairetypearticle-
item.languageiso639-1pt-
item.openairecristypehttp://purl.org/coar/resource_type/c_18cf-
item.cerifentitytypePublications-
item.grantfulltextopen-
item.fulltextCom Texto completo-
crisitem.author.deptFaculty of Sciences and Technology-
crisitem.author.parentdeptUniversity of Coimbra-
crisitem.author.researchunitCES – Centre for Social Studies-
crisitem.author.parentresearchunitUniversity of Coimbra-
crisitem.author.orcid0000-0002-2132-7972-
Appears in Collections:I&D CES - Artigos em Revistas Nacionais
Files in This Item:
File Description SizeFormat
Elvis de Macau, Relatos de uma distopia na China.pdf2.17 MBAdobe PDFView/Open
Show simple item record

Page view(s) 50

420
checked on Mar 26, 2024

Download(s)

78
checked on Mar 26, 2024

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.