Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10316/19164
Title: Planeamento estratégico de marketing territorial e perspectivas de desenvolvimento na Região Autónoma da Madeira
Authors: Barros, Cristina Isabel Faria 
Orientador: Fernandes, Rui Gama
Keywords: Planeamento estratégico; Marketing territorial; Planeamento estratégico -- Região Autónoma da Madeira; Marketing regional -- Região Autónoma da Madeira; Desenvolvimento regional -- Região Autónoma da Madeira; Economia do turismo -- Região Autónoma da Madeira; Desenvolvimento regional; Turismo; Região Autónoma da Madeira; Ultraperiferia
Issue Date: 2011
Citation: BARROS, Cristina Isabel Faria - Planeamento estratégico de marketing territorial e perspectivas de desenvolvimento na Região Autónoma da Madeira. Coimbra : [s.n.], 2011
Abstract: Num contexto em que se assiste à crescente concorrência global entre os territórios pela captação de recursos susceptíveis de incentivar o desenvolvimento (investimentos, moradores, turistas, eventos, entre outros), o planeamento estratégico ancorado a uma perspectiva de marketing territorial assume-se como uma ferramenta de gestão territorial extremamente útil e actual no processo de constituição de uma imagem eficaz do território, de modo a que se torne mais apelativa para os públicos pretendidos. Face aos condicionalismos inerentes ao quadro de inserção territorial da Região Autónoma da Madeira (insularidade, ultraperiferia, descontinuidade territorial) e, em paralelo, às oportunidades de desenvolvimento que a mesma encerra, efectua-se um diagnóstico multi-sectorial e avalia-se a percepção dos residentes e turistas relativamente às dinâmicas de desenvolvimento, qualidade de vida e satisfação global do território. Num último momento avalia-se de que maneira a Região Autónoma, enquanto destino turístico de qualidade reconhecida, tem projectado os seus produtos turísticos e através de que canais é difundida a imagem da Região. Por fim, é valorizado um instrumento de planeamento, procurando avaliar em que medida o planeamento estratégico de marketing territorial poderá contribuir para estruturar o território internamente e o integrar em espaços mais vastos, através de acções que assegurem a satisfação dos cidadãos, investidores e visitantes.
In a context in which it is witnessed an increasing global competition among the territories for the gathering of resources that are likely to encourage the development (investments, inhabitants, tourists, events, among others), the strategic planning anchored to a territorial marketing perspective, assumes itself as a territorial management tool extremely useful and actual in the process of building an efficient image of the territory, in such a way that it becomes more appealing to the target groups. Given the constraints inherent to the framework of territorial insertion of the Autonomous Region of Madeira (e.g., insularity, outermost region, territorial discontinuity), together with the challenges and opportunities of development that it encloses, it is carried out a multi-sectoral diagnosis and it is evaluated the perception of both the residents and the tourists to the dynamics of development, quality of life, and overall satisfaction of the territory. As a final point, it is evaluated how the Autonomous Region of Madeira, as a world renowned tourism destination, has projected its tourism products and through which channels the image of the region has been disseminated. Finally, it is identified a planning tool, in an attempt to assess in which manner the strategic planning of territorial marketing can help on the internal structuring of the territory and on integrating it into broader spaces, through actions that ensure the satisfaction of citizens, investors, and visitors.
Description: Dissertação de mestrado em Geografia (Ordenamento do Território e Desenvolvimento), apresentada à Faculdade de Letras da Universidade de Coimbra
URI: http://hdl.handle.net/10316/19164
Rights: openAccess
Appears in Collections:FLUC Geografia - Teses de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat
Tese Cristina Barros.pdf4.35 MBAdobe PDFView/Open
Show full item record

Page view(s) 20

784
checked on Jul 28, 2021

Download(s) 10

1,933
checked on Jul 28, 2021

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.