Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/10316/112953
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.author | Loureiro, Ricardo Gomes | - |
dc.contributor.author | Bernardo, Joana | - |
dc.contributor.author | Loureiro, Hugo André Moura | - |
dc.contributor.author | Oliveira, Albertina Lima de | - |
dc.contributor.author | Lima, Margarida | - |
dc.date.accessioned | 2024-02-04T21:42:44Z | - |
dc.date.available | 2024-02-04T21:42:44Z | - |
dc.date.issued | 2023 | - |
dc.identifier.issn | 2529-9573 | pt |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10316/112953 | - |
dc.description.abstract | A ética em investigação é uma matéria estudada há várias décadas, dado o interesse no meio académico e científico. Ao realizar-se uma revisão narrativa com o objetivo de conhecer os pressupostos éticos na investigação em doença de Parkinson, refletiu-se também a possibilidade de se interiorizar a perspetiva de Freire no ato de investigar. Uma nova corrente de investigação assente na pedagogia crítica de Freire é simultaneamente refletir acerca dos domínios on- tológico, ideológico, político e de identidade cultural descritos ao longo da sua obra, e baseados na consciência ético-crítica. Constituem-se como requisitos éticos da investigação clínica em doença de Parkinson: (1) – respeito pelos participantes; (2) – avaliação do risco/benefí- cio; (3) – consentimento informado; (4) –adicionar valor; (5) – validade cientí- fica; (6) – seleção criteriosa dos participantes; (7) – acesso independente ao estudo. As evidências científicas são consensuais, verificando-se a inclusão destas pessoas num grupo de participantes mais amplo, atendendo à sua con- dição de vulnerabilidade. | pt |
dc.description.abstract | Given the interest in academic and scientific circles, ethics in research has been studied for several decades. When carrying out a narrative review to find the ethi- cal assumptions in research on Parkinson's disease, the possibility of integrating Freire's perspective in the act of investigating was also considered. A new stream of research based on Freire's critical pedagogy is to simultaneously reflect on the ontological, ideological, political and cultural identity domains, described throug- hout his work, and based on ethical-critical awareness. The ethical requirements of clinical research in Parkinson's disease are: (1) respect for participants; (2) risk/benefit assessment; (3) informed consent; (4) adding value; (5) scientific validity; (6) careful selection of participants; (7) in- dependent access to the study. Scientific evidence is consensual, verifying the inclusion of these people in a broader group of participants in view of their vulne- rable condition. | pt |
dc.language.iso | por | pt |
dc.rights | openAccess | pt |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | pt |
dc.subject | Doença de Parkinson | pt |
dc.subject | ética freiriana | pt |
dc.subject | investigação científica | pt |
dc.title | A ética na investigação científica: Particularidades nos estudos em pessoas com doença de Parkinson | pt |
dc.type | article | - |
degois.publication.firstPage | 1 | pt |
degois.publication.lastPage | 16 | pt |
degois.publication.issue | 21 | pt |
degois.publication.title | Revista Iberoamericana de Bioética | pt |
dc.peerreviewed | yes | pt |
dc.identifier.doi | 10.14422/rib.i21.y2023.008 | pt |
dc.date.embargo | 2023-01-01 | * |
uc.date.periodoEmbargo | 0 | pt |
item.fulltext | Com Texto completo | - |
item.grantfulltext | open | - |
item.languageiso639-1 | pt | - |
item.cerifentitytype | Publications | - |
item.openairetype | article | - |
item.openairecristype | http://purl.org/coar/resource_type/c_18cf | - |
crisitem.author.researchunit | CEIS20 - Centre of 20th Century Interdisciplinary Studies | - |
crisitem.author.orcid | 0000-0001-9521-528X | - |
Appears in Collections: | I&D CEIS20 - Artigos em Revistas Internacionais |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
ana_martin,+Bio+21+08.pdf | 525.68 kB | Adobe PDF | View/Open |
This item is licensed under a Creative Commons License